“In prezent, avem peste 2,7 miliarde de oameni online, dar pana in 2020 numarul lor va ajunge la 5 miliarde”, spune Matt Brittin, presedinte al Google Europa, adaugand ca orice afacere care isi desfasoara chiar si o parte din activitate in online ar trebui sa priveasca piata la nivel global si sa ia in calcul ca aceasta piata se va dubla in urmatorii 5 ani, odata cu cresterea numarului de utilizatori de internet.Insa, atrage atentia ca o piedica pentru antreprenori in accesarea acestei piete este lipsa de aptitudini digitale. “In tarile din Europa Centrala si de Est numarul celor care detin aptitudini digitale este sub media celorlalte tari din Uniunea Europeana, unde aceasta medie este de
60% , in timp ce in CEE media este circa
20%”, a declarat Matt Brittin, in cadrul evenimentului “Digital Skills: Creating Economic Growth Across Europe”, de la Bruxelles.
De asemenea, analizand in parte situatia catorva tari din zona CEE, el spune ca Romania se afla la coada clasamentului, cand vine vorba de numarul antreprenorilor care detin aptitudini digitale si stiu sa foloseasca tool-uri digitale.
Acest lucru este stustinut si de Comisia Europeana, care a publicat recent rezultatele studiului Digital Economy and Society Index, si care, asa cum se poate observa si in graficul de aici, arata ca tara noastra este ultima in randul celor 28 de tari europene. Pe primele locuri in clasament se afla Danemarca, Olanda si Suedia.
Sursa: Comisia EuropeanaGoogle a anuntat cu ocazia evenimentului de la Bruxelles extinderea
programului sau “Digital Skills” si a platformei de training pentru aptitudini digitale, in mai multe tari europene, printre care si Romania. Acest program a fost lansat in 2015 si este disponibil in 12 tari (Marea Britani, Franta, Italia, Germania, Suedia, Danemarca, Grecia, Luxemburg, Polonia, Bulgaria si Ungaria), iar din acest an se va extinde in alte 20 de tari.
Reprezentantii companiei spun ca prin acest program au pregatit pana acum 1 milion de persoane, pe care le-au ajutat sa isi dezvolte aptitudinile digitale, si ca in acest an intentioneaza sa includa in program alte 1 milion de persoane.
“Ne vom dubla targetul. Si ne extindem si catre alte tari. Oricine ar trebui sa poata sa isi dezvolte aptitudinile digitale indiferent de varsta sau de celelalte aptitudini pe care le are”, a declarat Matt Brittin.
Bugetul alocat initial acestui program a fost de 25 de milioane de euro, dar aceasta suma s-ar putea sa mai creasca, potrivit sefului Google. Acest program prevede implementarea a diferite proiecte online adaptate fiecarei tari in parte, dar si intalniri si cursuri cu specialisti in digital si se adreseaza in speical antreprenorilor care detin afaceri mici.
“Am fost intrebat adesea cum se face ca europenii nu au reusit sa lanseze companii tehnologice mari precum Google, Facebook sau Twitter. Motivul este ca atunci cand lansezi o afacere in Statele Unite si iti pui problema sa ai succes in SUA va trebui sa te adresezi unei piete de 300 de milioane de oameni. Cand lansezi o afacere intr-o tara europeana si te gandesti la succesul pe plan national, vorbim de alte cifre, spre exemplu, piata din Germania este de doar 80 de milioane de locuitori. Dar daca lansezi o afacere in Europa si pleci de la premisa de a servi o piata de 500 de milioane de oameni, acest lucru ar putea face diferenta pentru business-ul tau”, mai spune Matt Brittin.
Cu toate acestea, el marturiseste ca este optimist in ceea ce priveste viitorul firmelor mici si mijlocii europene pentru ca observa un interes tot mai crescut al acestora, in special in pietele emergente si in tarile din CEE pentru dezvoltarea aptitudinilor digitale, care le sunt necesare pentru a-si putea extinde afacerile la nivel global.