Trotinetele electrice E-twow au fost create si lansate pe piata de un inginer craiovean, in urma cu patru ani. In tot acest timp productia lor a fost facuta in China, dar incepand din acest an, o mare parte din productie se va muta in Romania, la Craiova, intr-o fabrica realizata cu fonduri europene. Designul si constructia trotinetelor electrice au fost realizate de inginerul
Sorin Sirbu, iar conceptul a fost dezvoltat alaturi de o echipa de cercetatori din Europa, dupa o munca de mai bine trei ani, explica reprezentantii companiei care vrea sa aduca acum productia trotinetelor electrice si in Romania.
Prima serie de trotinete E-twow a fost lansata pe piata in 2012, iar compania Nextrom Industries SRL de la Craiova se pregateste, acum, de lansarea unei noi serii, produse pe plan local. Toate vehiculele sub marca E-twow au fost realizate pana acum in China, de Jinhua E-Twow Technology, firma romaneasca fiind doar distribuitor pe piata europeana.
Dar, din acest an, o parte din productia vehiculelor electrice E-Twow se va muta la Craiova, unde se afla in constructie o fabrica - investitie realizata cu fonduri europene.
Afacerea, in cateva date
- Total investitie: 21,5 milioane de lei (aproape 5 milioane de euro).
- Firma: Nextrom Industries SRL
- Finantarea proiectului: Programul Operaţional Sectorial ”Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE) 2007-2013”, Cofinantare: Fondul European de Dezvoltare Regională, Axa prioritară 1 “Un sistem inovativ si ecoeficient de productie”. Domeniul de interventie: 1.3 – “Dezvoltarea durabila a antreprenoriatului”
- Operatiunea: „Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes national si international – poli de competitivitate
- Durata procesului de accesare a fondurilor: 1 an (incheiat in 2013)
- Inceperea constructiei fabriii: 2015
- Suprafata fabricii: 5.500 mp
- Numar de angajati prognozat la inceperea productiei: 60
Fabrica va deveni operationala in primele 6 luni ale acestui an, iar capacitatea de productie preconizata la acest moment fiind de aproximativ
500 vehicule pe luna. ”Posturile care vor fi disponibile in noua fabrica din Craiova vor
fi de ingineri automatisti, ingineri mecanici, strungari, frezori,
sudori, lacatusi si electricieni”, au mai spus reprezentantii companiei.O parte din componentele produselor asamblate la Craiova urmeaza sa fie importata.
”Noi suntem distribuitorii in Europa ai produselor E-twow, certificate conform standardelor Uniunii Europene si produse in China, pentru moment. Dupa deschiderea fabricii din Craiova, vom livra in Europa produsele fabricate aici, fiind prima fabrica din Europa ce va produce, in serie, vehicule electrice de acest tip”, mai spun oficialii companiei craiovene.
Anul trecut, firma a vandut circa
2.000 unitati de trotinete electrice din depozitul din Romania, catre Europa, iar anul acesta, compania estimeaza vanzari la nivel european de 6.000 – 8.000 unitati.
Ambitia investitorilor: diversificarea vehiculelor propulsate electric”La fabrica din Craiova vom produce, trotineta electrica E-twow si alte vehicule electrice, cum ar fi un scuter electric, o motocicleta electrica, o bicicleta electrica si un scaun cu rotile cu motor electric”, explica producatorii romani.
Produsul care aduce companiei cele mai multe vanzari, trotineta E-twow, acesta se vinde in trei modele: ECO, MASTER si BOOSTER, care se diferentiaza intre ele prin puterea motorului si capacitatea bateriei.
Cel mai ieftin model este modelul ECO, avand un motor mai mic de 350W si care atinge viteze de pana la 27km/h, are o autonomie a bateriei de 30 km, iar pretul vehiculului este de 2.900 de lei. Timpul de incarcare este de circa 2 ore - cu un incarcator de 4A si de 3,5 ore cu un incarcator de 2A.
Cel mai scump model este BOOSTER, acesta are un motor mai puternic puternic, de 500W, ce permite viteze de 30km/h si o autonomie a bateriei de 35 km. Pretul unei trotinete model Booster este 3.400 de lei.
Ce spun reprezentantii companiei ca aduce nou in piata trotineta inventata de inginerul craiovean”Designul si constructia trotinetei implica foarte multe tehnologii care nu au mai fost folosite niciodata pe un astfel de vehicul, cum ar fi franarea magnetica cu sistem KERS de recuperare a energiei, anvelopele fara aer, sistemul de foldare in trei puncte”, declara managerii Nextrom. Cu alte cuvinte, vehiculul foloseste un sistem de franare care recupereaza energia cinetica (a obiectului aflat in miscare), energie utilizata apoi pentru a mari autonomia bateriei. Trotineta are un sistem de franare dubla: frana de pe maner este o frana de motor electronica si frana de urgenta, amplasata pe roata din spate, care are rolul de a stopa atat functionarea motorului, cat si deplasarea rotii din spate.
”Sistemul de foldare (n.r. - pliere) in trei puncte” face ca atat manerele cat si ghidonul sa fie pliabile. Cand e pliată, dimensiunile trotinetei sunt 94.5cm x 30cm x 13.5cm. Pe ghidon trotineta are un mic ecran unde sunt afisat electronic informatii precum: distanta totală parcursa, distanta parcursă de la ultima resetare la zero, viteza, nivelul bateriei si temperatura. Aceste sisteme au fost brevetate de inginerul roman Sorin Sirbu, pentru aceste modele de vehicule electrice.
Cat despre evolutia pietei din Romania a acestor vehicule, producatorii lor par sa fie destul de optimisiti. ”Piata vehiculelor electrice este constituita in general din persoane ce locuiesc in mediul urban si care au nevoie de o solutie alternativa de transport. Vanzarile de anul trecut, 2015, din Romania, ne-au facut sa intelegem ca piata din Romania nu este deloc diferita de majoritatea pietelor din Europa. Ideea de transport ecologic este si in Romania una bine definita”, sustin reprezentantii companiei.
Sursa foto: e-twow.ro