Raluca Abrihan
Există mii de startup-uri tech în lume, însă doar câteva (mai exact 205, in prezent) reuşesc să devină afaceri care să valoreze peste un miliard de dolari. Jessica Livingston, fodatoarea unui important fond de accelerare şi antreprenoare, arată care sunt elementele care fac diferenţa dintre startup-urile care reuşesc doar să se menţină pe o linie de plutire în pieţele în care activează şi cele care au reuşit să ajungă la stadiul de “unicorn” (care valorează peste 1 miliard de dolari).
Jessica Livingston este co-fondatoarea programului de accelerare Y Combinator, considerat de presa straină unul dintre cele mai puternice incubatoare de afaceri din lume, care pregateste circa 200 de startup-uri la fiecare 6 luni, printre acestea se numără şi câteva care au reuşit să ajungă la un mega-succes, precum Airbnb, notează BusinessInsider.com.
Cele nouă lucruri care vor face diferenţa între cele două timpuri de afacere mai sus nimite, potrivit lui Livingston, sunt:
1. Şansa. Dincolo de o idee extraordinară, este nevoie şi de momentul potrivit – iar în de cele mai multe ori acest aspect ţine de şansă, de noroc. “Cei mai mulţi fondatori de firme de succes vin cu o idee bună, la timpul potrivit”, spune antreprenoarea. Dar, uneori aceste idei cresc şi evoluează înainte ca fondatorii să realizeze că a fost o idee bună la timpul potrivit.
2. Să ai motivul potrivit. “Fondatorii startup-urilor cu un succes uriaş nu sunt implicaţi în afacerile lor cu scopul suprem de a devni bogaţi sau de a părea cool. Întotdeauna sunt obsedaţi de munca lor”, spune Jessica. “Ei gândesc pe termen lung şi este mult mai dificil pentru companiile din jur să le acapareze printr-o achiziţie pentru că aceşti fondatori nu renunţă uşor la afacerile lor”.
3. Să atingi o foarte importantă nevoie din piaţă. “Sfatul nostru: este mai bine să faci ceva ce îţi doreşti tu şi apoi să speri că vor mai fi şi alţi oameni care îşi doresc aceleaşi lucruri ca tine”, spune fondatoarea Y Combinator. Ideea din spatele unei companii s-ar putea să nu pară prea măreaţă iniţial – Airbnb s-a lansat ca serviciu ce închiria doar saltele pe podea – dar trebuie să fie o idee care să devină baza unui startup de miliarde. “Trebuie să gaseşti ceva pentru care mulţi oameni şi-ar da banii şi ar da bani muţi pe acel ceva”.
4. Fă ceva de bază. Cu ce se ocupă o afacere, obiectul ei de activitate ar trebui să poată fi descris, în mare, în mai puţin de 5 cuvinte – de exemplu, Facebook, care este o reţea pentru prieteni sau Uber, care ofera maşină la cerere. În acelaşi timp anumite startup-uri s-au lansat bazându-e pe o idee mai putin generală.
5. Să fii dispus să lucrezi la o idee ciudată. Când Jessica Livingston a vâzut prima oară pitch-ul celor de Airbnb părea o idee proasta, spune ea acum. Fondatorii trebuie să fie suficient de încăpăţânaţi şi să îi ignore pe cei care se îndoiesc de iedeea lor şi să continuie cu dezvoltarea ei. “Trebuie să fii independent. Nu trebuie să îţi pese de ce cred cei din jur”, afirmă ea.
6. Să nu-ţi fie frică de o idee măreaţă. “Frica de idei măreţe îi impiedică pe mulţi să lanseze un site pentru studienţii din facultate, pe care să îl transforme apoi într-o lume întreagă”, Spune Livingston, referindu-se la Facebook. E nevoie de multa mucă să poţi transforma o mică afacere într-una de miliarde de dolari şi “foarte puţini oameni sunt mai degraba încantaţi, decât înspaimantaţi de o asemenea idee, încât să o poată duce la capăt”.
7. Fii determinat şi rezistent. Uneori este greu să îţi dai seama cât de uşor de controlat sau nu sunt fondatorii care vin dintr-un loc de muncă unde au lucrat pentru cineva care avea o anumită autoritate asupra lor. Dar, este uşor să îţi dai seama câtă determinare au după ce lansează un startup. “Într-un startup nimeni nu are autoritate asupra ta. Cei mai mulţi percep autoritatea ca fiind inconfotabilă, dar sunt şi oameni care evouluează când sunt sub atuoritate”.
8. Consideră startupl respectiv ca fiind cel mai important proiect al vietii tale. În toate startup-urile de mega-succes, cel puţin unu dintre fondatori şi-a perceput afacerea ca pe proiectul vieţii. Acest gen de fondatori sunt concentraţi să construiască pe termen lung şi niciodată nu şi-ar vinde afacere în scurt timp, sau să fie tentaţi de un exit pe bani mărunţi, adauca Livingston.
9. Fii capabil să evoluezi într-un manager. Să creezi lucruri interesante şi să manageriezi echipe sunt două lucruri total diferite şi muţi nu sunt capabili să le facă pe amândouă. Dar ca să construieşti o companie de miliarde de dolari fondatorii trebuie să evolueze odată cu firma. Trebuie să înveţe cum să să se descurce cu angajaţii şi cel mai probabil chiar să le placă să facă asta. “Rar gaseşti persoane care să fie foarte bune la amebele aspecte, dar trebui să fii o persoană de genul dacă vrei un startup de mare succes”, a mai explicat Jessica Livingston.
Sursa: BusinessInsider.com
Sursa foto: Flickr.com