C. Zamfir, O. Popica
UPDATE. Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, Ilan Laufer, a declarat, miercuri, pentru StartupCafe, că renunță la a mai prelungi sesiunea de înscriere a firmelor în programul Start-up Nation 2017. Așadar, sesiunea actuală urmează să se închidă vineri, 14 iulie, ora 20.00, așa cum era stabilit inițial. Reamintim că miercuri Laufer anunțase pe pagina sa de Facebook prelungirea înscrierii, dar s-a răzgândit ca urmare a reacțiilor primite.
”Am vrut să prelungesc sesiunea de înscriere ca toți doritorii să se poată înscrie. Am primit însă reacții foarte dure, negative, din partea unora dintre cei care au aplicat deja în program și vom renunța la a mai prelungi sesiunea. Cred că o soluție mai bună pentru a mai da o șansă și altora este ca, în cazul în care ar mai rămâne fonduri nefolosite, să mai organizăm o sesiune de înscriere, anul acesta, cu banii rămași” - a declarat, pentru StartupCafe, Ilan Laufer.
Astfel, antreprenorii interesati de inscrierea în program pot depune dosarele online până la 14 iulie, ora 20.00. Prelungirea până la 28.07.2017 ar urma să se contramandeze.
Prelungirerea care fusese anunțată de ministrul Laufer pe pagina sa de Facebook miercuri dupa-amiaza nu și-a produs niciun efect, pentru că ministerul nu a apucat să facă anunțul oficial în acest sens pe pagina aippimm.ro, unde se fac și aplicațiile.
Laufer anunțase miercuri, după-amiaza prelungirea motivând că a dat astfel ”curs solicitarii mediului de afaceri privind prelungirea termenului limita pentru inscrierea in programul Start-up Nation”, ca urmare a diicultăților întâmpinate la înregistrarea firmelor la Registrul Comerțului, pe ultima sută de metri.
”Inca de saptamana trecuta, potentialii beneficiari ai Start-up Nation au semnalat o serie de deficiente de natura tehnica privind procedurile de infiintare a firmelor si obtinerea documentelor necesare.
Pentru a putea remedia urgent aceste probleme aparute, am actionat imediat, ne-am intalnit cu persoanele din conducerea institutiilor in cauza (ONRC, ANAF) pentru a gasi solutii.
Pe langa remedierea problemelor de natura tehnica, pentru mentinerea unei competitii corecte si transparente in cadrul programului Start-up Nation, consideram ca se impune prelungirea termenului limita de inscriere a proiectelor” - spunea Ilan Laufer.
Înscrierea firmelor în programul Start-up Nation se întețește pe ultima sută de metri, iar în paralel Registrul Comerțului se confruntă cu un aflux neobișuit de antreprenori și consultanți care nu au apucat să-și facă nici societățile comerciale pentru a putea accesa ajutorul nerambursabil de până la 200.000 de lei de la stat.
Miercuri, în jurul orei 17.30, erau circa 9100 de dosare depuse în proramul Start-up Nation, potrivit datelor oficiale. Chiar dacă ar fi și planuri de afaceri completate ca test sau cu date nereale, numărul indică o accelerare a depunerilor pe ultima sută de metri.
Practic s-a depășit numărul de 8500 de planuri de afaceri depuse, un prag psihologic - la 8500 de finanțări la valoarea maximă de 200.000 de lei, s-ar epuiza bugetul maxim al programului Start-up Nation 2017, de 1,7 miliarde de lei.
De luni dimineața, în ultima săptămână de depunere, pare să se fi mărit ritmul îscrierilor. Luni, la ora 8.00 erau 5844 de dosare depuse, ceea ce înseamnă că până miercuri, la 17.30, s-au mai depus peste 3250 de planuri de afaceri. Practic în nici 3 zile a apărut un număr de planuri de afaceri comparabil cu cel înregistrat în primele 24 de zile ale sesiunii.
Guvernul și-a propus să acorde ajutoare nerambursabile de valori diferite în limita a 200.000 de lei unui număr de 10.000 de firme, în programul Start-up Nation 2017.
Sesiunea de înscriere îscriere în program se încheie vineri, la ora 20.00. Finanțările se acordă firelor în ordinea punctelor aumulate.
În program sunt finanșate întreprnderile mici și mijlocii înființate după data de 30 ianuarie 2017, iar mulți dintre antrepreori au lăsat pe ultima sută de metri constituirea unui SRL pentru a putea aplica.
Biroul Unic de la Oficiul Registrului Comerțului București și-a intensificat activitatea de înregistrare a firmelor nou înființate.
Marți, la ora prânzului erau active nouă din cele zece birouri expres la care antreprenorii puteau depune dosarele de înființare a firmelor, fără verificare prealabilă (adică, cei cu dosarele complete).
La fiecare birou expres, așteptau cam 8-10 persoane, iar la unele dintre ghișee, timpul de așteptare era prelungit de solicitanții – de regulă consultanți pentru înființarea firmelor noi – care aveau de rezolvat mai multe dosare.
Pe lângă antreprenorii care veneau cu câte un dosar, să-și fac firmă, la cozi erau și consultanți , trimiși de clienți cu zeci de dosare să le facă firme pentru Start-up Nation.
Săptămâna trecută, funcționarii registrului au înregistrat de două ori mai multe firme noi, iar în ultimele zile numărul de înregistrări aproape că s-a triplat, potrivit unordate neoficiale.
La Cluj, al doilea județ din țară ca număr de firme nou înființate Oficiul registrului Comerțului, a înregistrat în ultimele zile cam 110 firme noi pe zi, potrivit unei relatări publicate de actualdecluj.ro.
Numărul e considerabil mai mare față de perioada de dinainte de anunțarea programului de ajutor pentru startup-uri când, în medie, la Registrul Comerțului din Cluj erau înregistrate zilnic până la 70 de dosare noi.
Creșterea e de 60%, în primul semestru al anului față de perioada similară de anul trecut, conform evidențelor consultate de actualdecluj.ro.
Până săptămâna trecută, numărul aplicanților din Cluj, la programul Start Up Nation, ajungea la 500, cel mai mare din țară cu excepția Bucureștiului, adaugă publicația citată.
În cadrul Programului Start Nation, microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) înființate după data de 30 ianuarie 2017 ar putea obține fonduri nerambursabile de la stat in valoare de până la 200.000 de lei, pentru investiții, în anumite condiții.
Guvernul a alocat 500 milioane lei, credite bugetare, care vor putea fi folosite pentru finanțarea solicitanților din mediul urban, în afara Bucureștiului și a județului Ilfov, bani care ar urma să fie decontați ulterior de stat de la Uniunea Europeană. De asemenea, pentru firmele din București, Ilfov și mediul rural național sunt credite de angajament de 1,2 miliarde de lei, însă este necesar ca Guvernul să adopte o rectificare bugetară pentru alocarea efectivă a acestor bani în buget.
Foto: Dreamstime
Consultă un tutorial video pentru înscrierea în aplicația electronică Startup Nation 2017:
Instructiuni de completare in aplicatia electronica Start-up Nation:
Programul Start-up Nation, pe scurt
Prin programul Start-up Nation, statul ofera microintreprinderilor si firmelor mici si mijlocii (IMM) ajutoare nerambursabile de maximum 200.000 de lei /beneficiar, sumă care poate reprezenta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului.
Bugetul alocat programului inanul 2017 este de 1,7 miliarde de lei, din care 500 de milioane de lei, credite bugetare, si 1,2 milarde de lei, credite de angajament.
Cine poate lua ajutorul de minimis
Pot beneficia de prevederile Programului societăţile (microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data completării planului de afaceri online (anexa 1), o serie de criterii de eligibilitate, printre care:
Sunt excluse de la finantare firmele care activeaza in domenii precum:
Ce isi vor putea cumpara firmele cu banii de la stat
Programul Start-up Nation acopera o lista lunga de cheltuieli eligibile, printre care:
a) Echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, sisteme audio-video, cu excepţia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale;
b) Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ. Valoarea activului ce urmează a fi achiziţionat în cadrul programului se va face pe baza unei evaluări al unui expert evaluator ANEVAR, cu excepţia spaţiilor mobile de lucru/ producţie / prestări servicii / comerț. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinaţie locativă, la momentul achiziției;
c) Mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, elevatoare, încărcătoare, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcaţii fluviale de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepţia tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările şi completările ulterioare. Nu se finanțează vehiculele de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri.
d) Achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
e) Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;
f) Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de desfășurare a activității de comerţ, producţie sau servicii;
g) Salariile, utilitățile (energie electrica, gaze, salubritate, abonament telefon si internet) și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ. Spatiile pentru care se acorda chirie nu trebuie să aibă destinaţie locativă. Salariile se decontează până la nivelul maxim de 3137 lei brut/salariat/luna1 la care se adaugă contribuțiile aferente angajatorului. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe bază de cerere de rambursare pentru valoarea salariilor, utilităților și chiriei aferente perioadei de după momentul semnării acordului de finanțare, pentru perioada de implementare. Nivelul de salarizare pentru locurile de muncă nou create prin program pentru salarii solicitate prin cererile de rambursare/plată, trebuie menținut pe toată durata obligativității menținerii acestora, respectiv 2 ani de la finalizarea implementării proiectului;
h) Realizarea unei pagini web pentru prezentarea și promovarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor, inclusiv promovare online si cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a ajutorului de minimis și pe toată perioada de monitorizare, în valoare eligibilă de maxim 8000 lei;
i) Active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize2, etichetare ecologică;
j) Cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale desfășurate în România sau în altă țară membră a Uniunii Europene – pentru asociatul/administratorul societăţii aplicante, în valoare eligibilă de maxim 3000 lei;
k) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;
l) Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar în valoare eligibilă de maxim 8000 lei; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare. Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de consultanţă care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfăşurată una dintre activităţile incluse în cod CAEN clasa 70.
m) Software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare inclusiv licenţe și software pentru comerţul on-line;
n) Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului. Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe bază de cerere de rambursare pentru valoarea cheltuielilor financiare de după momentul semnării acordului de finanțare, pentru perioada de implementare.
În planul de afaceri on-line trebuie justificată fiecare cheltuială în vederea demonstrării necesităţii acesteia în desfăşurarea activităţilor pentru care se accesează finanţarea. Cheltuielile efectuate de către operatorul economic trebuie să fie în legătură cu fluxul activităților/subactivităților care sunt necesare desfăşurării sau promovării activităţilor codului CAEN, autorizat la momentul depunerii primei cereri de plată sau rambursare, pentru care se solicită finanţare, așa cum sunt detaliate activitatile codului CAEN în Clasificarea activităţilor din economia naţională- CAEN Rev 2.
Activele achiziţionate, mijloace fixe sau obiecte de inventar, trebuie să fie noi (cu excepția spațiilor), iar pentru acestea nu se aplică amortizarea accelerată prevăzută în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul activelor achiziţionate, ajutorul financiar va fi acordat numai dacă acestea există la locul implementării proiectului și după caz, sunt puse în funcţiune, cu respectarea reglementărilor tehnice aplicabile. În caz contrar ajutorul financiar nu se acordă.