Claudiu Zamfir
Noua conducere a Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și partenerii din programul Start Up Nation au avansat, vineri, o perioadă estimativă de finalizare a aprăbării tuturor creditelor cu instrmentele de garantare aferente programului de finanțare pentru firme noi, ediția 2017, în condițiile în care mulți dintre aplicanții de pe partea cu credite-punte se plâng de soluționarea greoaie a dosarelor la Fondul Român de Contragrantare.
Potrivit unui comunicat remis Start-Up Cafe.ro, noul ministru Radu Oprea s-a întâlnit vineri cu băncile partenere și cu reprezenții Fondului Național de Garantare a Creditelor și ai Fondului Român de Contragarantare, pentru a analiza stadiul de derulare a programului prin care circa 8400 de firme ar urma să primească ajutoare nerambursabile de maximum 200.000 de lei fiecare, pentru investiții.
„Partenerii de implementare au adoptat o serie de măsuri de ameliorare a gradului de conformare a aplicanților, dar și de creștere a numărului de dosare procesate, în special pe zona de garantare și contragarantare a creditelor, cum ar fi, de exemplu, suplimentarea schemei de personal care gestionează programul Start-Up Nation. În urma analizei derulării Programului Start-Up Nation 2017, partenerii au estimat finalizarea aprobarii tuturor creditelor si a componentelor de garantare în perioada martie-aprilie 2018”, se arată în comunicatul MMACA, remis StartupCafe.ro.
Conform procedurii oficiale, în maximum 1 an de la intrarea în vigoare a acordului de finanțare, dar nu mai târziu de 29 septembrie 2018, beneficiarul este obligat să efectueze cheltuielile şi să depună documentaţia aferentă cererii de plată/rambursare la sediul agenției pentru IMM de care aparține.
Potrivit ministerului, la această dată, stadiul derulării Start-Up Nation, în privința aplicanților cu credite-punte, este următoarea:
- BCR -1418
- Banca Transilvania -1684
- CEC -1188
Total 4290 credite punte aprobate
- 1144 BCR din care 542 aprobate;
- 1671 BT din care 927 aprobate;
- 939 CEC din care 295 aprobate.
Total 3754 transmise la FNGCIMM, din care 1764 aprobate de către FNGCIMM.
- 247 - BCR;
- 13 - BT;
- 123 - CEC
Total 383.
De asemenea, până vineri, 2 februarie, la Agențiile pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare Export, au fost depuse documentele de către beneficiari, pentru plata efectivă, 862 deconturi, conform datelor raportate la minister.
Aceasta „înseamnă că beneficiarii care au semnat acorduri de finanțare au finalizat achiziția” - precizează Ministerul pentru Mediul de Afaceri.
Dintre acestea, 595 au fost aprobate la nivelul agențiilor, 453 au fost plătite, 142 sunt în certificare (vizita la fața locului) la băncile partenere și 267 în verificări și clarificări în cadrul Agentiilor teritoriale, mai spune sursa citată.
Pentru ediția 2018 a programului Start-Up Nation, autoritățile promit că vor fi eliminate cauzele blocajelor din ediția 2017. „Au fost analizate, cu această ocazie, și aspectele identificate de parteneri pe parcursul implementării Start-Up Nation 2017, care au îngreunat funcționarea programului, convenindu-se asupra necesității eliminării acestora pentru perfecționarea ediției 2018” - susține ministerul.
Reamintim că mulți antreprenori care au optat pentru credite-punte în programul Start Up Nation s-au plâns de ritmul greoi în care Fondul Român de Contragarantare soluționează dosarele, unii dintre oamenii de afaceri preferând să renunțe la contragarantare, chiar dacă li se mărește astfel costul creditului.
Creditele punte sunt acordate de băncile partenere, cu garanții de la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM, benefiind de contragarantare de la Fondul Român de Contragarantare. Prin implicarea FRC, comisionul de garantare a creditului scade de la 3,7% la 2,4%, însă unii antreprenori ar prefera să se lipsească de aceatsă facilitate decât să le întârzie banii de la stat din cauza aceasta.