"România are un potențial uriaș de creștere a comerțului online și anume până în 2020 piața de comerț online poate să ajungă la 5 miliarde de euro. Ca acest lucru să se întâmple este nevoie de sprijinul statului român, nu numai din partea comercianților care trag", susține Florinel Chiș președintele Asociației Magazinelor Online.
Potrivit indexului DESI (Digital Economy and Society Index), România se poziționează pe ultimul loc în ceea ce privește comerțul online. În urma unei analize PwC există mai multe direcții care generează probleme și care necesită atenție , a declarat președintele ARMO, în cadrul unei conferințe de presă.
- Este nevoie de investiții astfel încât să crească procentul de oameni conectați la internet. Ne lăudăm cu o conexiune foarte mare la nivelul marilor orașe dar ca procent al întregi populații nu stăm deloc grozav. Suntem în top în ceea ce privește viteza la internet dar lucrul acesta nu se reflectă la nivelul întregii țări
- Avem nevoie de facilități fiscale pentru a încuraja operatorii să se ducă în zonele care nu au acoperire și să existe subvenții pentru abonamentele privind accesul la date pentru că proiectul Ro NET care înseamnă infrastructură se mișcă prea încet. Este o alternativă care se poate derula foarte rapid înseamnă o abordare mai eficientă
- Avem nevoie de discipline școlară pe partea de utilizare a internetului mai mult decât social media și comunicare. În prezent sunt traninguri din partea mediului privat. (există ateliere digitale de la Google) dar este nevoie de mai multe de acest gen și dezvoltate din mai multe perspective. În ceea ce privește capitalul uman ca și procent, numărul de IT-iști din România raportat la restul Europei, stăm foarte bine. Dacă ne referim la abilitățile populației de a folosi tehnologia și internetul pe scară mai largă nu stăm deloc grozav. Este nevoie să integrăm tehnologia în educație și este nevoie de încurajarea și susținerea abilităților în acest sens.
- Este nevoie de actualizarea legislației. Sunt o serie de inițiative care se derulează într-un ritm lent în special pe alinierea legislației din România cu directivele europene
- Este nevoie de conectarea caselor fiscale la serverele ANAF pentru a crește gradul de fiscalizare
- Încurajarea comerțului transfrontalier
- Avem nevoie de creșterea serviciilor publice digitale, actualizarea legislației și transpunerea legislației europene
ARMO susține că este nevoie de un ritm mai accelerat în aplicarea soluțiilor astfel încât comerțul online să se poată dezvolta, a precizat Florinel Chiș
De altfel, comerţul online în România va ajunge anul aceasta la aproximativ 2,8 miliarde de euro, în creştere cu 35% faţă de 2016, peste estimarea iniţială de 2,5 miliarde de euro.
În 2017 la evenimentul Black Friday au fost implicate peste 4.000 de magazine online din România, iar vânzările au totalizat 200 de milioane de euro, comparativ cu 120 de milioane de euro la ediţia de anul trecut.