Luminita Pirvu
În România majoritatea magazinelor online și-au adaptat site-urile la mobil însă puține reușesc să vândă prin intermediul acestora. Majoritatea româniilor care cumpără online, folosesc smartphone-ul pentru a cerceta ofertele dar finalizarea comenziilor o fac pe desktop. În plus, din 2018 Google va schimba agloritmulpentru motorul de căutare și va lua în calcul site-urile optimizate pe mobile.
"În România se vinde bine pe mobile. Sunt foarte multe magazine online la noi care vând foarte bine pe mobil pentru că sunt responsive. Studiile arată că 70-80 % dintre utilizatorii de internet de la noi fac cercetarea pe mobile iar finalizarea comenzii pe desktop. De ce? Pentru că nu reușesc să finalizeze comenziile pe mobile. Românii cumpără de pe mobil, inclusiv comenzi mari, problema este cât de ușor îi faci procesul", susține Dan Vîrtopeanu, expert în optimizare și marketing, managing partner Breeze Mobile.
StartupCafe.ro: Ce înseamnă să ai un site responsive pe mobile?
Dan Vîrtopeanu, managing partner Breeze Mobile: Atunci când lansezi un magazin online pe mobil trebuie să te asiguri că din punct de vedere al conținutului trebuie să fie replica fidelă a magazinului de pe website și mă referă aici la partea de produse, categorii, inclusiv cele de pe paginile secundare.
În ceea ce privește optimizarea, aceasta constă în timpul de încărcare al site-ului (3 secunde) și experiența utilizatorului - navigarea. Cele două sunt foarte importante dar realitatea din teren (în România dar și afară) arată că se face comerț și se poate trăi și fără ele.
Recomandarea mea este că dacă începi un business nou sau lansezi un site nou este mai oportun să începi cu partea de mobil și apoi să faci partea de desktop.
StartupCafe.ro: Majoritatea platformelor de ecommerce și implicit magazinele au teme de mobil și totuși apar probleme, de ce?
Dan Vîrtopeanu, managing partner Breeze Mobile: În practică, în comerțul online există platforme dedicate care au template-uri, îți oferă anumite teme de mobil. Toate platformele (open, custom) pun la dispoziție teme de mobil care se văd relativ bine, dar problema este că tema de mobil nu este neapărat și optimizată și atunci e nevoie și de design și de programare.
StartupCafe.ro: Ce trebuie să știe proprietarii de magazine online atunci când vor să-și optimizeze versiunea de mobil a site-ului?
Dan Vîrtopeanu, managing partner Breeze Mobile: Pentru un site responsive sunt foarte multe de luat în calcul: toată partea de identitate vizuală- designul, poziționarea în piață, diferențierea față de concurență, partea de logistică. În prima instanță este esențial să verifice pe mobil și pe desktop în același timp și să vadă dacă are toate paginile, secțiunile.
În ceea ce privește optimizarea aceasta este partea cea mai complexă. Cu cât site-ul este mai mare cu atât devine mai complicat. De altfel problema întâlnită cel mai des este dimensiunea mare a imaginilor. Ideal ar fi să se încarce două tipuri de imagini unele pentru desktop și unele pentru mobil dar asta este un efort de conținut. Pot merge pe calea de mijloc să pună același imagini și într-o parte și în alta dar trebuie să se asigure că, calitatea imaginii este bună iar aici au nevoie de intervenția programatorului.
Cele mai frecvente probleme ale site-urilor în versiunea mobile
StartupCafe.ro: Cât costă optimizarea site-ului pentru mobil? Cei care nu au bugete mari pentru optimizare, ce le recomandați?
Dan Vîrtopeanu, managing partner Breeze Mobile: Ideal ar fi să meargă de la început pe o soluție inclusiv când fac layoutul și designul și strategia de imagine. În mod normal când te apuci și lucrezi trebuie să investești mult timp, efort și bani la fel ca pentru un site pe desktop. Dacă nu își permit, micile magazine pot investi în îmbunătățiri iar cu 2000-3000 de euro pot face minuni, pot vinde și pot oferi o experiență plăcută pe mobil cliențiilor .
Elemente esențiale pentru un site responsive pe mobil
Dan Vîrtopeanu este specialist în marketingul mobil și fondatorul Mobile Maketing Association, Grapes Games. Vîrtopeanu are peste 15 ani de experiență în domeniu și a condus compania Voxline Communication între 2004-2011, s-a numărat printre fondatorii Asociației de Marketing Mobil din România. Din 2012 Vîrtopeanu este managing partner al Breeze Mobile, agenție care oferă servicii de comunicare pe medii și instrumente mobile.