Raluca Abrihan
Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) a publicat versiunea 2017 a ghidului pentru Black Friday. Acesta cuprinde informații specifice pentru fiecare stadiu al procesului de cumpărare, de la faza de prospecție, planificare și derulare a achizițiilor în cazul clienților, la organizarea cataloagelor de produse, a stocurilor, plăților și livrărilor, dar și a procesului post-vânzare.
”Vorbim de câteva mii de magazine online angrenate în fenomenul Black Friday, milioane de produse cu preț redus, mii de angajați implicați, de la faza de planificare la cea de execuție, deci un efort logistic considerabil concentrat într-o singură zi. Totodată, având în vedere creșterile înregistrate de Black Friday în fiecare an, atât din perspectiva numărului cumpărătorilor, cât și a valorii vânzărilor, considerăm esențial să asigurăm o bună informare a retailerilor relativ la provocarea organizării evenimentului de shopping astfel încât să ofere cu fiecare an o experiență cât mai bună clienților”, a declarat Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online.
Anul trecut, vânzările de Black Friday au depășit 120 de milioane de euro, în creștere cu 20% față de 2015 și cu 60% mai mari față de 2014.
Anul trecut comerțul online din România a avut un avans de 38% la o valoare de 2,05 miliarde de euro, conform raportului european privind comerțul electronic realizat de Global Ecommerce Association. România s-a clasat astfel pe primul loc în Europa după rata de creștere și pe locul doi la nivel global, după Australia, care a înregistrat un avans de 40%.
Pentru anul în curs, ARMO estimează o valoare a retailului online autohton de peste 2,5 miliarde de euro și un potențial de dublare a acestei valori până în 2020.
Iată câteva detalii din noul ghid:
Asiguraţi-vă că informaţiile produselor afişate în magazinul online sunt complete şi oferă suficiente detalii pentru client, astfel încat să ia o decizie şi să nu fie necesare întrebări suplimentare sau sunat. Astfel se va reduce volumul de interacţiune cu clienţii iîn procesul pre-sales şi numărul de retururi va fi mai redus
Clienţii aşteaptă ca produsele expuse pentru Campania de Black Friday să fie disponibile în stoc. Negociaţi cantităţi bune şi asigurati-vă că oferiţi informaţie real-time despre disponibilitatea produselor.
Produsele să fie în stoc, disponibile pentru livrare imediată sau conform disponibilităţii anunţate.
Un subiect dezbătut des în perioada promotiilor. Pretul promotional trebuie sa fie cel mai mic pret din ultimele 30 de zile, conform legii 650 (in special articolul 34). Clientii asteapta Black Friday tocmai pentru ca exista reduceri semnificative. Atentie la alinierea politicii de reduceri cu legislatia.
Black Friday se diferentiază printr-un trafic semnificativ mai mare decât în restul anului. Iar comportamentul consumatorilor este unul tranzacţional, adică nu doar vor naviga ci şi vor plasa un număr de comenzi semnificativ mai mare.
Asigurati-vă că atât hardware-ul cât şi software-ul este pregătit să susţina atât volumul de trafic cât şi volumul de comenzi. O modalitate de a vă asigura este load testingul, utilizând scenarii cât mai aproape de realitate, nu doar navigare.
O abordare eficientă pentru infrastructura de Black Friday este folosirea unei platforme Cloud care va permite o scalare dinamică a resurselor. Investiţia trebuie privită din perspectiva oportunităţilor şi beneficiilor pe care le aduce business-ului şi flexibilitatea pe care o oferă.
Unii clienţi vor dori să comunice, să solicite informatii suplimentare, daca informatiile din pagina produsului sunt insuficiente. Oferiţi detalii complete astfel încât clientului să îi fie cât mai clar ce cumpără.
Discutați cu firmele de curierat care va fi timpul estimat realist pentru livrarea coletelor. Informați clientii referitor la termenul real de livrare si expuneti transparent estimarile realiste. Puteti folosi mai multe modalitati de livrare, pentru a distribui incarcarea, inclusiv livrarea la puncte de livrare sau pachetomate.
Vezi pe site-ul asociaţiei ghidul complet