Luminita Pirvu
Înainte de a achiziționa un produs sau serviciu, jumătate dintre românii din mediul urban țin cont de părerile și recomandările unor influențatori, fie că vorbim despre familie și prieteni, profesioniști, jurnaliști, bloggeri/vloggeri sau vedete. Dacă ai o afacere este esențial să știi care sunt cele mai eficiente metode de amplificare a mesajor generate de aceștia.
Principalele canale pe care românii din mediul urban le folosesc zilnic sunt rețelele sociale (accesate de 80% dintre aceștia), TV-ul (74%), radioul (55%), publicațiile online (45%), forumurile (20%), ziarele (19%), blogurile (18%), revistele (15%) și vlogurile (11%), potrivit unui studiu iSense Solutions efectuat pentru agenția Initiative.
Tinerii de 16-24 de ani urmăresc mai mult decât celelalte categorii de vârstă rețelele sociale (90%) și vlogurile (27%), în timp ce românii de 45-54 de ani consumă mai mult decât ceilalți TV (89%) și radio (61%).
"Bloggerii și vloggerii sunt mult mai populari în rândul tinerilor de până în 24 de ani, în timp ce adulții de peste 45 de ani au mai multă încredere în specialiști. Iar word of mouth-ul (părerile familiei/prietenilor/colegilor) continuă să fie foarte important, indiferent de vârstă, pentru toate categoriile de produse și servicii”, explică Traian Năstase, Managing Partner iSense Solutions.
Indiferent de sursele pe care le-au folosit, românii din mediul urban s-au informat în ultimul an în special despre următoarele categorii de produse și servicii: tehnologie (78%), mâncare și rețete culinare (72%), vacanțe și călătorii (68%), produse de casă și decorațiuni (62%), sănătate (55%), produse de îngrijire pentru femei (53%), auto (52%), produse/servicii financiare (48%).
Influențatori pentru produsele de îngrijire personală, cosmetice și articole de îmbrăcăminte:
Bloggerii/vloggerii/instagrammerii sunt mai relevanți pentru tinerii de până în 24 de ani (55%), fiind al doilea factor influențator după familie și prieteni, potrivit studiului citat.
Influențatori pentru produsele și serviciile financiare
Influențatori în sănătate pentru achiziționarea unui produs sau serviciu
Influențatori pentru produsele și serviciile auto
În ceea ce privește tinerii, aceștia țin seama mai mult de familie sau prieteni în această categorie (59% – 16-24 de ani, 65% – 25-34 de ani) și chiar de blogger/vloggeri (25% – 16-24 de ani), în timp ce adulții de peste 35 de ani au mai multă încredere în specialiști (74% – 35-44 de ani, 77% – 45-54 de ani).
Inluențatori mâncare și rețete culinare
Pentru tinerii de 16-24 de ani contează mai mult decât pentru ceilalți bloggerii/vloggerii (38%) și vedetele (34%), în timp ce adulții peste 45 de ani merg mai mult pe mâna specialiștilor (67%).
Inluențatori produse și servicii IT&C
Inluențatori vacanțe și călătorii
Profesioniștii (25%) și jurnaliștii (25%) sunt mult mai puțin relevanți pentru tinerii de 16-24 de ani, care ascultă mai degrabă părerile
Inluențatori casă și decorațiuni
Studiul a fost realizat de compania iSense Solutions în exclusivitate pentru agenția Initiative și a constat în 2.400 de evaluări pe un eșantion reprezentativ la nivel urban cu vârsta între 16-54 de ani, utilizatori de internet. Datele au fost culese online prin intermediul Panelului ResearchRomania.ro, în luna octombrie 2017, și sunt reprezentative pentru mediul urban.