Raluca Abrihan
Comerţul online în România reprezintă abia 3% din comerţul tradiţional - mult sub nivelul pieţelor din jur. De ce sunt încă foarte multe firme care nu sunt prezente în online şi unde greşesc adesea cei care vor să facă o astfel de afacere? Sunt câteva dintre întrebările la care am încercat să răspundem împreună cu Radu Vilceanu, CEO ContentSpeed, platformă de “închiriere” de spaţii pentru magazinele online.
O firmă care face comerţ şi nu are o prezenţă online este ca şi cum în urmă cu 15 ani o firmă nu folosea emailul – spune Radu Vîlceanu.
Doar 55% dintre companiile româneşti au un website şi doar 16% dintre acestea au o zona online dedicată clienţilor, arată un studiu din piaţă. În cazul firmelor care fac comerţ rezultatele sunt şi mai slabe. În România există circa 20.000 de magazine online.
De ce foarte multe firme şi startup-uri n-au magazine online
Se întâmplă două lucruri care ar putea explica această problemă a pieţei, potrivit lui Radu Vîlceanu:
Ecosistemul de furnizori care ar trebui să sprijine startup-urile sau pe orice fel de firmă să intre în online nu este încă matur şi nu a putut să se maturizeze tocmai din cauză că primul lucru, 90% din oameni au fost vânduţi afară. Ca să fac o analogie – România şi acum exportă lemn neprelucrat, cam aşa este şi cu programatorii, ei nu fac produse pe care o firmă românească să le vândă în afară, ci ei donează timpul către o companie care apoi vinde produse, statul respectiv încasează taxele, adaugă CEO-ul ContentSpeed.
Costul de dezvoltare al unui magazin online este de circa 3.000 de euro. Dar investiţia importantă a unui magazin aflat la început de drum în online ar trebui să se îndrepte către promovare, pentru a-şi face numele cunoscut în piaţă, mai explică Radu Vîlceanu:
De cele mai multe ori antreprenorul se gândeşte că după ce investeşte cei 3.000 de euro se gândeşte: gata, a început un business. Dar lucrurile nu stau aşa. Un buget corect pentru primul an de lansare este de circa 15.000 de euro (cel puţin 10.000 de euro), ca sa fie sigur că trece cu brio de acest prin an de activitate, pentru că după ce ai un site trebuie să documentezi produsele şi să ai un buget de promovare ca să faci experimente – să testezi campanii pe Adwords, să vezi ce merge şi ce nu, campanii pe Facebook Ads, optimizare pentru motoarele de căutare, lead generation – să câştige potențiali clienţi fără să le vindă ceva, doar să îi aibă abonaţi la newsletter etc.
Dar se pot găsi câteva soluţii pentru a reduce aceste costuri. Spre exemplu, platformele de “închiriere” a spaţiilor, care se ocupă şi de dezvoltarea site-ului, integrarea curierilor, plăţilor şi a softurilor de gestiune pentru magazinele online şi care gazduiesc site-ul în cloud-ul lor. Există companii mari care oferă astfel de servicii în afara ţării (precum Shopify), dar este un domeniu care prinde contur şi la noi.
Convingerea mea ca antrepronor în zona de platforme de ecommerce este că succesul nostru depinde de numărul de startup-uri pe care l-am putea ajuta.
Există soluţii şi pe piaţa din România şi avem un întreg ecosistem de furnizori, care este destul de efervescent. Noi (ContentSpeed) avem o concurenţă valabilă în piaţă şi suntem în acest moment la circa 600 de clienţi care au magazine online pe platforma noastră.
Compania condusă de Radu Vîlceanu oferă sprijin firmelor aflate la început de drum şi le oferă dezvoltarea şi găzduirea gratuită a site-ului până când acestea ajunge la un anumit prag al vânzărilor.
Adică dacă ai până în 100 de produse şi vrei un magazin online de “Art and Craft” sau fashion, noi, în această limită, oferim magazin online gratuit, care are mai puţine funcţionalităţi, dar nu costă nimic pentru că ne gândim că banii pe care îi au startup-urile să pornească afacerea online să se ducă cât mai mult pe zona de promovare. Apoi, pe măsură ce afacerea evoluează, preţul pe un pachet de servicii este undeva până la 270 de lei pe lună – spune Radu Vîlceanu.
Greşelile startup-urilor
Ce ar mai trebui să spunem legat de startup-uri – din păcate există mirajul că o platformă de eCommerce urmează să îţi aducă succesul, ceea ce nu este adevărat.
O platformă de eCommerce decentă te va ajuta să ai şanse, şansele în schimb depind de cât de bun vânzător eşti, iar din acest punct de vedere noi ne confruntăm cu următoarea problemă - afacerile validate din zona comerţului preferă, de exemplu, să deschidă un nou magazin fizic pentru că ştiu să facă asta.
Antreprenorul mai arată că dificultatea în a convinge comerciantul trandiţional să treacă spre online ţine şi de frica lui de a miza pe un domeniu pe care îl înţelege destul de puţin.
Pe de cealaltă parte, vizionarii, acei early adopters, care au înţeles că online-ul este viitorul, poate mulţi dintre ei nu ştiu să facă comerţ. Trebuie găsit un echilibru între ce marfă vinzi, ce adaosuri comerciale ai şi toată treaba asta trebuie să îţi permită ca la final să ai vad, ca să ai vad într-un magazin online trebuie să investeşti destul de mult în promovare, unde vorbim de companiile americane Google şi Facebook, care sunt un sistem de licitaţie, unde plăteşti mai mult ai şanse să obţii o audienţă mai mare şi acolo afacerile tradiţionale care au făcut deja pasul de a fi în online sunt competitive şi ele duc preţul destul de sus.
Site versus Marketplace
Ceea ce fac marketplace-urile este un lucru bun pentru că scurteză traseul de la “a vrea să faci ceva online”, până la a avea vânzări efectiv, iar acest lucru convinge şi mai multă lume să intre în piaţă.
Marketplace-ul este foarte important în a convinge antreprenorii de importanta comerţului online. Problema apare atunci când acesta ajungă să facă peste 80% din venituri pe un sigur canal de vânzări se expune unui risc major, cum se întâmplă uneori în cazul unor magazine care vând prin marketplace. Orice alt jucător mai puternic, care va vinde şi cu 10% mai ieftin te poate scoate din piaţă.
Noi ne sfatuim clienţii să intre şi într-un marketplace, dar investiţiile ar trebui să meargă către promovarea propriului brand.
Problema majoră a domeniului rămane resursa umană, de la programatori la oameni de marketing, indiferent de domeniu explică antreprenorul: Este o problemă atât pentru noi cât şi pentru clienţii noştri, cărora le este tot mai greu să îşi formeze o echipă de online care să se ocupe de promoţii, de anumite aspecte de administrarea magazinului, să supervizeze tot ce înseamnă marketing.
Dar creşterea ecommerce-ului este net superioară creşterii retailului tradiţional, între care nu există o competiţie.
Creştere încrederii este iarăşi o provocare, dar cea mai bună garanţie este livrarea unor servicii de calitate de către magazinele online existente în piaţă, lucru care nu se întâmplă tot timpul şi care poate nu depinde neapărat de retailerul online ci de infrastructura în sine, mai subinează el.
În piaţa locală de eCommerce există o efervescentă care va duce la creşteri importante în viitor. Au început chiar şi companiile tradiţionale, care fac comerţ în offline, să se convingă cât de important e online-ul pentru că în orice nişă se găseşte un concurent care este deja acolo şi le motivează, mai ales că online produsul este de cele mai multe ori mai ieftin, spune Radu Vîlceanu.