Raluca Abrihan
Monitorizarea campaniilor este primul pas pentru îmbunătățirea rezultatelor pe care activitățile de marketing le au. Planificarea și optimizarea campaniilor de ”performance” este un proces bazat pe cifre și este foarte important ca acestea să fie măsurate și interpretate corect, astfel încât deciziile luate în baza lor să fie unele care să conducă la succes, arată o analiză a RTB House.
Măsurarea succesului în publicitatea online este simplă când este în desfășurare o singură campanie. Dar pentru a livra rezultate bune, advertiserii desfășoară în mod constant foarte multe campanii pe diverse canale și folosesc soluții și furnizori diferiți. Existența mai multor surse de trafic complică analiza rezultatelor. Este foarte importat care sunt indicatorii de performanță folosiți, fără însă, să existe, în general, o demarcație clară între succes și eșec.
De cele mai multe ori, principalul indicator folosit este numărul de clickuri generate de fiecare campanie. Acest număr poate însă să nu fie relevant și de foarte multe ori deciziile luate doar în baza acestui indicator conduc la rezultate slabe. Mai jos sunt 3 direcții care aplicate pot îmbunătăți semnificativ rezultatele campaniilor care se orientează spre zona de performanță, mai arată analiza citată.
Măsura raportului între cost și veniturile generate
Primul pas în analizarea activităților de marketing derulate prin intermediul mai multor furnizori nu este verificarea vizitelor sau a click-urilor, ci găsirea unei modalități de a măsura costul fiecărei acțiuni.
Cu toate acestea, valorile afișate de diferite instrumente ale furnizorilor nu pot fi comparate direct între ele. Pentru a calcula rezultatele pentru fiecare sursă, trebuie utilizat un instrument de monitorizare independent (Ex. Google Analytics).
Fiecare marketer dorește să vadă o rentabilitate a investiției și ar trebui să optimizeze activitățile de publicitate ținând cont de acest indicator. Motivul este simplu: odată ce este cunoscută relația dintre venitul generat de campanii și costul acestora, poate fi evaluat cu ușurință modul în care campaniile contribuie la creșterea afacerii.
Prin verificarea ROAS (return on ad spend - rentabilitatea cheltuielilor publicitare) se poate obține o imagine clară a profitabilității fiecărei campanii și astfel pot fi luate decizii mult mai ușor cu privire la bugetele alocate.
Este important aici ca, în cazul abordării prin mai multe canale, să fie aleasă modalitatea de atribuire a conversiilor în platforma de monitorizare. Modalitatea cea mai folosită de atribuire este cea de last click prin care fiecare conversie este raportată o singură dată, ultimei surse care a adus ultilizatorul pe site. În acest fel, o conversie va fi contorizată o singură dată și este evitată situația când plătești pentru aceeași comandă de mai multe ori.
Măsurarea costului conversiei pe segment
Următorul pas este monitorizarea cu atenție a statisticilor și calcularea costului de conversie pentru fiecare segment de utilizatori. De exemplu, în comerțul online se poate vorbi de clienți noi sau clienți existenți, cei care au mai cumpărat anterior de pe site.
Prin măsurarea conversiilor pe segmente, poate fi obținută o imagine mai clară asupra rentabilității investiției în anunțuri online, dar și identificarea celei mai bune surse de conversie. În functie de strategia magazinului, se pot seta obiective diferite de cost pentru fiecare segment în parte.
Măsurarea rezultatelor în funcție de dispozitiv
Comportamentul online al utilizatorilor este în continuă schimbare, iar continutul de pe internet este tot mai mult accesat de pe dispozitive diferite. Astfel că și advertiserii trebuie să își ajusteze campaniile și să interacționeze cu utilizatorii pe toate deviceurile pe care acești ale folosesc. Rezultatele campaniilor însă nu trebuie analizate per total, ci pe fiecare astfel de dispozitiv în parte.
Acest tip de strategie asigură obținerea informațiilor valoroase care indică cele mai bune metode pentru atragerea potențialilor cumpărători de pe desktop, mobil sau chiar TV. Pe baza acestor analize, trebuie planificate și activitățile de publicitate care să acopere cât mai multe dispozitive, dar care să țină cont și de obiectivele de profitabilitate, explică reprezentanţii RTB House.