RA
Jeff Bezos, aflat pe locul trei în rândul celor mai bogaţi oameni din lume, lansa în 1994 compania Amazon, care a intrat pe piaţă ca magazin online de cărţi şi a ajuns în câţiva ani cel mai mare retailer din lume. Iată câteva lecţii pe care antreprenorii le pot învăţa de la el.
În urmă cu 22 de ani, Jeff Bezos, absolvent al Princeton University, renunţa la un job bine platit din domeniul financiar, mai exact pe Wall Street, pentru a lansa un magazin online de cărţi, căruia voia să-i dea numele “Cadabra”. O altă opţiune de nume pentru site ar fi fost “Relentless”, dar avocatul firmei l-a făcut însă să se răzgândească şi să aleagă Amazon.com. Doar că azi, dacă accesezi Relentless.com, surpriză, vei ajunge tot pe pagina Amazon.
Astăzi, Averea lui Bezos este estimată la peste 87 de miliarde de dolari, potrivit publicaţiei americane Forbes. Iar omul de afaceri continuă să extindă compania Amazon prin diverse achiziţii, investiţii în noi pieţe, tehnologii şi startup-uri.
Lansarea Amazon.com, în 1994:
Iată câteva dintre lecţiile pe care tinerii antreprenori le-ar putea învăţa de la el:
Acţionează!
“Dacă te hotărăşti să faci doar lucrurile care eşti convins că vor funcţiona, vei lăsa să-ţi scape foarte multe oportunităţi”, spune Jeff Bezos, care, după ce a renunţat la o carieră bănoasă pe Wall Street, a aflat că vânzările de carte online nu aduc succesul imediat, ba mai mult a fost de câteva ori aproape de faliment. “Am ştiut întotdeauna că nu voi regreta dacă dau greş, dar am ştiut că singurul lucru pe care s-ar putea să îl regret este să nu fi încercat”.
Creşte încet!
De cât timp are nevoie un startup ca să devină profitabil? Depinde de la caz la caz, evident există si exemple care ne arată ca poţi obţine profit chiar din primele luni de la lansarea în piaţă. Amazon.com a avut nevoie de 6 ani şi chiar şi atunci compania a avut un profit de circa 5 dolari, la un venit de 1 milion de dolari. Bezos a fost mereu adeptul aplicării unei strategii de afaceri “în paşi mici”. Nu a fost interesat să încaseze profit imediat, a preferat să ţină preţurile cât mai jos pentru a face venituri cât mai mari din vânzări pe care să le reinvestească în companie. O strategie destul de frustrantă pentru potenţialii invesitori, care sunt interesaţi de rezultatele imediate, dar care poate conta pentru strategia pe termen lung.
Nimic nu e mai important decât clientul
“Cel mai important lucru este să te concentrezi obsesiv asupra clientului. Scopul nostru suprem este de devenim cea mai centrată pe client companie din lume”, spune Bezos, care consideră că experienţa consumatorului este cel mai mare avantaj în faţa competiţiei, când vine vorba de compania pe care o conduce. El sublineză că în online experienţa consumatorului este cu atât mai importantă cu cât acesta este doar la un click distanţă de oricare competitor al afacerii tale.
Imită
Este foarte bine să fi unic, dar este şi mai bine să aduci ceva unic la ceva ce s-a demonstrat deja că funcţionează.
“Ne uităm la competiţie şi învăţăm de la aceste companii, ne uităm ce fac ei pentru consumatori şi copiem şi noi aceste lucruri cât putem de mult”, spune cu sinceritate Bezos.
Începe de la coadă la cap
“Există două modalităţi prin care poţi să îţi exstinzi afacere. Fă un inventar al lucrurilor la care eşti foarte bun şi dezvoltă afacerea bazându-te pe acestea. Sau vezi ce au nevoie clineţii şi lucrează invers, dezvoltă lucruri noi pentru nevoile lor, chiar dacă asta presupne să deprinzi noi aptitudini”, spune Bezos, a cărui companie se poziţiona la mijlocul anilor 2000 ca un cunoscut retailer online, nu şi producător de gadgeturi. Dar şi-a dat seama că clienţii aveu nevoie de o modalitate prin care să citească cu uşurinţă cărţile electronice pe care le cumpărau de pe Amazon. Aşa că, în 2007 lansa faimosul Kindle, iar stocul primei generaţii de e-readere s-a epuizat în doar câteva ore şi a rămas până în ziua de azi cel mai faimos gadget de acest tip.
Nu înceta să inovezi!
“Cel mai periculos este să nu mai evoluezi”, spune Bezos. Compania pe care o conduce s-a transformat complet în cei 22 de ani, de la magazin online de cărţi, la unul dintre cele mai mari marketplace-uri din lume. Mai mult, se extinde pe diverse domenii, spre exemplu cel alimentar, prin recent anunţata achiziţie a lanţului de supermarket-uri ecologice Whole Foods, considerată de forte mulţi ca fiind o mişscare destul de neinspirata pentru Amazon.
Fii foarte selectiv cu oamenii pe care îi iei în afacerea ta
“Prefer să am iau 50 de oameni la interviu şi să nu angajez pe nimeni, decât să angajez persoana greşită”, susţine fondatorul Amazon. Compania are, în prezent, zeci de mii de angajaţi în întreaga lume, dar primul angajat, Shel Kaphan, a devenit faimos în întreaga lumea, chiar dacă a stat doar 5 ani în companie, după ce a publicat o carte în care şi-a povestit experienţa pe care a avut-o la Amazon. Şi cu toate acestestea, Bezos este cunoscut ca fiind un şef autoritar.
Surse: BusinessInsider.com, Incomediary.com, Forbes.com