Raluca Abrihan
Începând de anul trecut consumatorii pot să aleagă compania de furnizare a curentului electric şi a gazelor în funcţie de preţul oferit. Astfel, un startup românesc a venit cu ideea de a lansa o platformă de negociere colectivă pentru consumatorii casnici, dar şi pentru firme, care să negociaze cu furnizorul de energie în numele clientului. Iată cum funcţionază o astfel de afacere.
Prin Swip introducem conceptul de negociere colectivă în gospodăriile şi afacerile românilor. Mai exact, strângem grupuri mari de consumatori (prin înscrierea acestora pe Swip.ro) şi invităm furnizorii să-şi depună ofertele pentru întreg portofoliul de clienţi. Furnizorul care oferă cel mai mic preţ, câstigă licitaţia, iar noi prezentăm oferta consumatorilor din grup. Dacă oferta este suficient de atractivă, utilizatorii platformei o acceptă şi semneazaă un nou contract – explică Andrei Voicu, unul dintre fondatorii platformei swip.ro.
Andrei Voicu şi Rares Dumitrache sunt doi tineri cu experienţă în consultanţă de management şi IT şi sunt pasionaţi de antreprenoriat. Ideea lor de a lansa o platformă online de negoiciere colectivă a pornit în special de la nevoia existentă în piaţă pe această zonă, spun ei.
Ideea platformei ne-a venit la una din multele discuţii despre oportunităţi în România. Pornind de la o discuţie despre liberalizarea pieţei de energie şi conectând-o cu o altă discuţie pe care o avusesem despre cum procesul de vânzare este de multe ori foarte ineficient în companii, am început să ne gândim dacă nu cumva există o soluţie care să fie benefică pentru toţi cei implicaţi. Consumatorii plătesc mai puţin, furnizorii reuşesc să achiziţioneze baze mari de clienţi, iar noi suntem remuneraţi pentru effort, declară dezvoltatorul swip.ro.
Utilizatorii care nu au semnat încă un nou contract cu furnizorii de energie electrică şi gaze şi vor să intre pe piaţa liberă, au posibilitatea de a-şi negocia contractul cu oricare dintre zecile de furnizori licenţiaţi. Daca acestio vor ca startup-ul Swip să negocieze penru ei trebuie să îşi facă un cont pe site-ul firmei, iar aceasta se va ocupa de negociere pentru ei.
Utilizatorii primesc apoi ofertele negociate, pe care le pot accepta sau nu. Înscrierea la negociere reprezintă doar exprimarea interesului pentru o ofertă mai bună. Dacă oferta obţinută de platformă nu este suficient de bună pentru consumatori, este dreptul lor să nu o accepte.
De altfel, consumatorii pot să consulte online preţuri şi cu ajutorul unui comparator de pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, disponibil din vara anului trecut.
Noi comunicam procesul de negociere şi le trimitem furnizorilor un RfO (Request for Offer) prin care le cerem să depună oferta de preţ pentru grupul de consumatori strâns. Din punct de vedere legal provocarea este de a ne asigura că procesul este corect şi transparent, atât pentru furnizori, cât şi pentru consumatori. Cum consumatorii nu îşi iau obligatia să accepte oferta, ci doar îşi exprimă interesul pentru o ofertă mai bună, nu este nevoie să încheiem un contract între noi si ei, mai spune reprezentantul swip.ro
Platforma abia a fost lansată şi se află în proces de strângere a primului grup de clienţi pentru care să negocieze contractele şi de stabilire a relaţiilor cu marii furnizori.
Pregătim prima negociere colectivă cu ei şi perfecţionăm modul nostru de lucru. Ca prim pas, ne-am stabilit nişte ţinte conservatoare, de a avea 100 de consumatori casnici pentru prima negociere. După mai putin de 3 săptămâni de marketing, putem spune ca aşteptările ne sunt depăşite şi s-ar putea să fim plăcut surprinşi. Mai mult, în paralel, vizăm pentru negociere şi companii mici şi mijlocii, având răspunsuri foarte bune din piaţă cu peste 10 companii deja înscrise.
Investiţia celor în acest proiect a fost până acum de 4.000 de euro.
Ne aşteptăm ca odată confirmate aşteptarile noastre privind răspunsul consumatorilor, să investim în dezvoltarea şi ajustarea platofrmei, pregătirea unor campanii mai agresive de promovare şi educare a consumatorilor şi adoptarea unor soluţii adiacente de comunicare, spre exemplu - forţă proprie de vânzări – mai spune Andrei.
Platforma este gratuită pentru utilizatori, firma urmând să încaseze un comision fix, negociat în prealabil, doar de la furnizorul de energie care câştigă licitaţia.
Acesta este pentru cei mai mulţi dintre ei un comision standard, pe care îl plătesc şi catre alţi intermediari sau către forţa internă de vânzări.
I-am întrebat pe fondatorii startup-ului ce se va întâmpla cu clienţii swip.ro după ce încheierea valuliu de negocieri de noi contract adus de liberalizarea pieţei. Dar, ei se arată convinşi că românii vor fi tot mai interesaţi de gasirea unor oferte din ce în ce mai bune. Şi, speră, ca în timp, să ducă acest model de business de negoiciere colectivă şi către alte pieţe, precum cea a asigurărilor.
Liberalizarea completă a pieţei de electicitate şi gaze natural, nu elimină din discuţie creşterea preţurilor, ci mai degrabă permite soluţii pentru o negociere a acestora. Putem vedea exemple din alte ţări europene, unde facturile la electricitate sau gaze sunt destul de mari, iar consumatorii devin preocupaţi de a aloca cât mai puţin din veniturile lor pentru utilităţi. Astfel, aceştia îşi schimbă anual furnizorii, pentru preţuri mai avantajoase. Asteptăm ca fenomenul să se întample treptat şi în România, deci nu vedem activitatea lui Swip ca pe un eveniment izolat de schimbare a furnizorilor, ci ca pe un serviciu de lungă durată.
De asemnea, vedem oportunităţi de viitor foarte mari, atât pe piaţa de utilităţi, cât şi în alte segmente (e.g. asigurări, telecomunicaţii, şi, de ce nu, şi anumite servicii bancare). Nu în ultimul rând, modelul nostru de business este încă funcţional şi de success în pieţe mult mai mature decât piaţa din România, mai spune Andrei Voicu.