Ovidiu D. Popica
Roboții care curăță pardoselile, dronele și roboții care tund singuri iarba (peluzele) sunt trei din cele mai utilizate tipuri de roboți utilitari, în acest moment, se arată într-un studiu recent care inventariază ”flota” globală de roboți activi și estimează ce potențial de creștere au în următorul deceniu.
Studiul, numit Piața Globală a Roboților Utilitari, apreciază că până în 2026 numărul roboților care fac diverse operațiuni utilitare va ajunge la 265 milioane de unități, ceea ce ar însemna o creștere anuală compusă de 24% în următorii zece ani.
Prăpăstios privind lucurile, ar putea înlocui cam tot atâtea job-uri - cele mai multe slab calificate și prost plătite – dacă nu chiar mai multe. Așa că, dacă te gândești să emigrezi ca să speli podelele sau să tunzi iarba, mai bine pune burta pe carte și ia-ți bac-ul în 2018!
În 2016, erau activi aproape 30 de milioane de roboți utilitari, aproape 80%. Cam 24 de milioane ”se ocupă” de curățat pardoselile, cel mai probabil în marile clădiri de birouri ori spații comerciale, unde angajații cu mop și căldare au început deja să fie dați la o parte de mici dulapioare sau cutii umblătoare care nu așteaptă leafă și bonuri de masă ci doar câteva instrucțiuni, consumabile (detergent, perii) și curent de reîncărcare ca să înceapă o nouă tură.
Un astfel de robot poate curăța până la 5000 de mp (jumătate de hectar) de pardoseală pe tură.
Pe locul doi ca număr de unități ar fi, apreciază studiul, dronele sau așa numitele UAV-uri (unmaned aerial vehicles).
În jur de 4 milioane sunt deja la treabă; ar putea prelua în viitor joburi de livrare pachetelor iar două companii importante din tehnologie, Amazon și Google dar și un mare retailer american, Walmart, pregătesc deja curierii viitorului.
Agricultura sau construcțiile au ”angajat” deja drone la fel companii de utilități precum cele din domeniul distribuției de energie.
Al treilea tip de robot utilitar, de dimensiunea unui aspirator mai mare, ar fi cel care tunde iarba, cu o prezență în piață estimată la 1,6 milioane de unități.
Companii care produc echipamente de îngrijire și întreținere a spațiilor vezi precum John Deere, Husqvarna, Bosh, Gardena sau Honda dar și challengeri mai puțin cunoscuți au deja produse lansate pe piață la prețuri între câteva sute și câteva mii de dolari.
Studiul companiei Berg Insight inventariază, 10 segmente majore pentru piața roboților utilitari despre care apreciază că vor avea ”un mare potential, în următării 10 ani”.
roboți de curațat pardoselile
roboți de tuns iarba
sisteme robotice de muls (utilizați în ferme zootehnice)
roboți de teleprezență
roboți chirurgicali
vehicule ghidate automat
roboți mobili autonomi
UAV - drone
roboți humanoizi pentru asistență
roboți de companie
Deși roboții de companie ori cei care înlocuiesc prezența fizică a unei persoane (roboții de teleprezență) par mai degrabă capricii ale celor cu dare de mână și sunt prea puțini ca să marcheze segmente importante de piață, sunt destule startup-uri care se lansează în afaceri cu pariuri pe aceste tipuri de roboți.
StartupCafe.ro a prezentat recent Roboţelul care îi ajută pe copiii bolnavi să scape de izolarea socială; JIBO, Alpha 2, Robit sau Zenbo au coborât de pe ecranele de proiectare în camerele copiilor și îi obișnuiesc deja, pe cei mici, dar și pe părinții lor cu ideea de robo-pets.
Una peste alta, deși există temeri că ”economia roboților” va lăsa mulți oameni fără joburi, perspectiva optimistă caută să îndrepte atenția către noi oportunități: vom lăsa mașinile să facă muncile plictisitoare ca să ne putem concentra pe ceea ce numim ”soft skills” pentru care robotica nu are – deocamdată – soluții.
Așa că depinde de tine dacă îi vei da robotului un job de făcut sau îi vei ceda chiar job-ul tău!