Raluca Abrihan
Ideea unei biblioteci de jucării s-a născut în timpul cursurilor unui MBA şi a fost transformată de trei tineri antreprenori într-o mică afacere – un site de închiriere de jucării care foloseşte o monedă proprie. Cum funcţionează acest business şi câţi părinţi preferă jucării de “împrumut”.
Tiberiu Lupu, Alina Marian şi Emil Olteanu s-au întâlnit în cadrul unui MBA (Master of Business Administration), la Maastricht School of Management, unde, pentru unul dintre cursuri, au trebuit să vină cu o idee şi un plan de afaceri. Aşa s-a năcut Evertoys, un site care închiriază jucării.
În scurt timp au primit şi o investiţie de tip angel, de 25.000 de euro din partea VG Partners, companie din care face parte şi unul dintre profesorii lor de MBA. Au mai investit ei încă 30.000 de euro si au lansat afacerea. Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi pentru stocul de jucării pe care le-au pus spre închiriere, apoi, o bună parte pentru dezvoltarea site-ului, deschiderea unui depozit, ustensile de igienizare a jucăriilor şi un angajat care să se ocupe de partea de curăţare.
Un an şi ceva mai târziu de la lansarea site-ului avem aproape 200 de clienţi, abonaţi activi. Sperăm să reuşim să ridicăm o finanţare relevantă, în primăvară, pentru a creşte afacerea, spune Tiberiu.
Şi-ar dori o investiţie de circa 100.000 de euro pentru a putea extinde firma, a creşte cosiderabil stocul de jucării, pentru a lansa noi servicii şi o platformă nouă.
În acest moment avem o platformă sub formă de abonare şi o platformă separată de shop, făcute de noi, dar avem nevoie de un site integrat unde să întroducem şi o parte de retail, de unde să poată fi cumpărate jucăriile expuse, a mai adăugat antreprenorul.
Suntem o bibliotecă de jocuri şi jucării – înseamnă că plătind un abonament ai acces la toată gama noastră de produse. Suma abonamentului ales se plăteşte lunar, dar noi nu constrângem abonaţii în niciun fel să rămână abonaţi o anumită perioadă, abonamentul nostru se poate suspenda, anula oricând, fără niciun fel de cost, singura condiţie este să primim jucăriile înapoi, explică fondatorul startup-ului.
Exista trei tipuri de abonamente: în valoare de 69 de lei, de 99 de lei şi 129 de lei.
Odată ales abonamentul, utilizatorul primeşte în schimb un credit pe care îl poate folosi pe site.
Convertim aceste valori într-o monedă internă care se numeşte everchip, este mai simplu decât să lăsăm valoare în lei. Poţi să îţi reportezi everchipurile neconsumate. Fiecare jucărie este valorificată în aceşti everchips şi în funcţie de cât de scumpă sau complexă este, are valori mai mari sau mai mici.
De selecţia jucăriilor din stoc se ocupă Emil, care are o vastă experienţă în zona educaţională şi a ONG-urilor. Alege în special jucării educative, care să ajute la dezvoltarea copiilor şi iau în stoc jucării premium, adică de la diferite branduri scumpe astfel încât să fie mai rentabil pentru părinţi să le închirieze decât să le achiziţioneze.
O jucărie poate fi închiriată de 3-4 ori, după care este scoasă din circuitul de închiriere şi fie este donată, fie este păstrată pentru piese de schimb.
Copilul poate să ţină la el o jucărie cât timp doreşte, nu există un termen limită de returnare, iar după o anumită perioadă de timp – în care părintele îşi păstrează abonamentul – poate păstra jucăria.
Plăţile abonementelor se fac doar cu cardul, iar livrarea doar prin curier.
În momentul în care copilul se plictiseşte de jucări şi părintele comandă una unoua, noi îl instruim cum să pregătească cutia veche astfel încât în momentul în care apare curierul schimbul să se facă rapid. Primeşte cutia de jucării nouă şi o predă pe cea veche şi astfel se menţine o noutate constantă în viaţa copilului. Garantăm că jucăriile sunt mereu curate, le igienizăm foarte bine după fiecare schimb. De asemenea noi preluăm orice stricăciune, dacă jucăria se strică sau pierdut piese părinţii pot să stea liniştiţi că noi ne ocupăm de această problemă.
Nu am întâlnit părinte care să nu îşi dorească să nu acumuleze jucării. Marea majoritate a părinţilor se plâng de asta, am strâns o grămadă de jucării în camera copilului cu care cel mic nu se mai joacă, spune Tiberiu.
De aceea s-au gândit să lanseze şi un serviciu de buy back prin care Evertoys cumpără anumite jucării vechi pe care fie le donează fie le foloseşte pentru piese de schimb şi acceptă doar jucării pe care sunt siguri că vor reuşi să le igienizeze foarte bine.
În câteva luni cei trei fondatori speră să îşi amortizeze investiţia iniţială (de 55.000 de uro), iar pentru ca acest lucru să se întâmple ar trebui să ajugă la 250 de abonaţi.
Sperăm să ajungem mai repede pe break-even, dar anumite presupuneri nu s-au materializat, spre exemplu credeam că vor închiria mai puţine jucării, dar închiriem mai multe decât ne-am fi asteptat, iar noi oferim şi varianta de a acumula credit, astfel că odată ce stai în ecosistem mai mult de 2-3 luni fără să faci noi comenzi acumulezi credit şi atunci poţi să închiriezi mai multe jucării odată. Cu alte cuvinte ne aşteptam, de fapt, ca un circuit de închiriere să fie mai rapid, să fie mai puţine jucării şi schimbate mai rapid, dar ne-am repliat în funcţie de cerere.
Partea bună este că atunci când pleacă în concediu, sau pe perioda verii când cei mici se joacă mai mult pe afară, părinţii preferă să nu suspende abonamentul ci să plătească în continuare pentru a acumula everchips. Provocarea apare, însă, în momentul în care, asemeni multor afaceri care funcţionează doar în online, se lovesc de neîncrederea consumatorilor când vine vorba de plata cu cardul.
La noi plata se face exclusiv cu cardul – este şi o modalitate de control pentru noi, dar de multe ori cardurile sunt goale şi atunci trebuie să discutăm cu clienţii, dar de fiecare dată ei îşi alimentează cardurile şi problema se rezolva. Această problemă apare în special din cauza neîncrederii în sistem, în afacerile online şi în plata serviciilor sau a unor produse cu cardul, explică fondatorul Evertoys.
Afacerile de tip sharing economy adresate părinţilor cu copii sunt în creştere pe pieţele de afară. Site-uri similare celui lansat de cei trei antreprenori există de câţiva ani buni în Statele Unite, Marea Britanie sau Germania, spre exemplu: Meinespielzeugkiste.de (cutia mea cu jucării), Pley.com, Kiwico.com – o companie din Statle unite care oferă cutii “surpriză”, cu jucării de tip STEM pe care copiii nu trebuie să le mai returneze, un serviciu pe care şi Evertoys ar vrea să îl lanseze.
Sunt curios cum va evolua start-up acesta.
puneti si voi marcajul pentru reclama!