Ovidiu D. Popica
Micii meseriași au mai multe șanse să-și găsească noi clienți dacă își promovează priceperea pe internet. Am folosit Google Trends, un instrument gratuit care arată cum evoluează în timp popularitatea unor termeni de căutare și am vrut să vedem ce meseriași sunt mai populari: am căutat instalator, zugrav, tâmplar, croitor, cizmar și iată cum arată rezultatele.
Noua generație de clienți, oameni activi, scumpi la timp și, mai ales, obișnuiți să rezolve tot felul de probleme pe internet caută, constant în ultimii ani, tot felul de meseriași cu care să rezolve problemele casei. Sunt deja active aplicații care grupează meseriașii din diverse domenii; clienții pot lăsa recomandări și recenzii, se pot face chiar programări ale lucrărilor sau clienților folosind aplicații mobile sau web.
Sunt câteva meserii care au popularitate de căutare bună iar din datele Google Trends aflăm în ce perioade, în ce orașe se caută mai mult și cu ce termeni de căutare mai amănunțită.
Am selectat rezultatele comparative de căutare, în Romania, în ultimii cinci ani, pentru o mai bună imagine a tendinței căutărilor.
Câteva observații, pe grafic:
Dacă modificăm puțin termenii de căutare apar tendințe interesante. Pentru meseriașii croitor, cizmar, tâmplar am înlocuit termenul de căutare cu denumirea generică a afacerii ca să ne apropiem de o obișnuință de căutare mai naturală: croitorie, cizmărie, tămplărie. Iată ce rezultate apar:
Observații:
Haideți să ne oprim la primele două căutări mai populare ”instalator” și ”croitorie” și să le privim mai amănunțit. Am redus intervalul de căutare de la ultimii 5 ani la ultimul an ca să putem observa tendințele mai recente
Dacă folosiți singuri Google Trends veți observa câteva hărți interesante care arată județele în care căutările au cea mai mare popularitate.
Atenție mare!
- Nu faceți confuzie între popularitatea căutării și volumul căutării (adică numărul efectiv de căutări).
- Google Trends vă arată rezultate normalizate (normalizarea datelor este o poveste mai complicată).
- Asta înseamnă că o popularitate mai mare nu arată neaparat și un număr (efectiv) mai mare de căutări.
- Exemplu: într-un oraș/județ mai mic, o căutare poate să fie mai populară dar nu neapărat cu un volum mai mare (ca număr efectiv de căutări) decât într-un oraș/județ mai mare unde popularitatea este mai scăzută dar căutările efective, mai numeroase
Din nou câteva observații:
Tabelul cu căutări similare, este unul dintre cele mai utile pentru că arată cum se caută instalatorii
Tabelul cu căutări în creștere arată ce căutări sunt în creșteri masive sau semnificative de popularitate (în perioada analizată).
Un alt tip de date de care m-aș folosi dacă aș fi croitor este cel afișat la finalul paginii cu rezultate de căutare în Google Search din care aflu că:
Poți ajunge la clienți noi care caută meseriași ca tine, chiar în acest moment
Dacă ești priceput și serios recomandarile ”din gură în gură” – scrise pe site-ul sau profilul tău - îți consolidează reputația și îți pot aduce și mai mulți clienți
Poți prezenta foarte ușor portofoliul cu lucrări prin poze sau mici înregistrări video, făcute cu un telefon mobil
http://www.cristianignat.ro/ce-putem-invata-de-la-aurica-meserias-serios-cand-vine-vorba-de-google