Claudiu Zamfir
Bărbatul trebuie să evite costumul negru pe timpul zilei și să-și dea cravata jos când merge la garden party. Niciodată nu trebuie să-i lipsească batista de la piept. În schimb, un domn nu are dreptul la prea multe bijuterii. Acestea sunt câteva dintre regulile pe care ni le-a explicat, într-un ghid video, consilierul de imagine Cezar Ionașcu, fondator domnideromania.ro și Image Academy, businessul său prin care ajută bărbații din România, inclusiv pe antreprenori, să se îmbrace corect. El ne-a spus și prețul minim al unui costum bun și al unei perechi de pantofi de calitate, în România.
”Femeia româncă e frumoasă și se îmbracă frumos” - spune Cezar Ionașcu. De aceea, am considerat și noi că e nevoie de un ghid de vestimentație pentru bărbații din business, în primul rând.
”Business în România nu înseamnă ceva convențional, ci este ceva foarte amestecat. Încearcă să împrumute precepte americane, franceze, austriece, nemțești, dar niciodată nu reușește să le și aplice. Doar le declară. De aceea, bărbatul de business român este un pic atipic. Ca profil, este jumătate academician și jumătate descurcăreț” - crede Cezar.
Am extras din interviul video câteva elemente de bază ale ghidului vestimentar pentru antreprenorii români- bărbați:
Dacă luăm scara eleganței ținutei masculine, de sus de la white tie (ținuta dirijorului, cu papion alb) până jos la casual (cu tricou cu mânecă scurtă), costumul bărbătesc business este o medie ponderată, este neutru.
”Businessul se face într-o haină militară destructurată de fireturi și galoane, ca să nu sperie lumea”. Combinații cromatice de bază sunt griurile și toată gama de albastru. Batista de la piept să fie din bumbac (bumbacul egiptean ar fi perfect).
La el la firmă, patronul trebuie să emane autoritate în fața angajaților. „Nu ne interesează dacă persoana respectivă are 2 metri sau 1,65. Te folosești de ceea ce ai și exprimi autoritate în fața angajatului, dar fără să sari calul”.
Dar antreprenorul trebuie să-i dea angajatului și visul ”Într-o zi, și tu vei fi ca mine”, iar acea combinație vestimentară pentru diversele obiecte de activitate trebuie adaptată.
Însă până la urmă trebuie ținută seama de un concept important: matricea personală. ”În general, după 30 de ani, un bărbat are aceleași date metrice, aceeași cromatică și cam aceeași ocupație toată viața lui. Tot ceea ce trebuie să facă este să-și identifice matricea. Nu trebuie să se dea mare în fața angajaților sau a altcuiva, ci trebuie să se îmbrace ca el în cea mai bună formă a lui”.
Evident că regulile nu sunt rigide. Cum ar fi să ai o firmă de construcții și să te duci pe șantier cu pantofi lustruiți, costum business, cămașă albă cu butoni?
Scala elegenței ținutelor bărbătești (lipsește white tie - cea mai înaltă ținută):
O scală completă a ținutelor bărbătești pate fi consultată și AICI.
”Ca să vinzi serviciul sau produsul, trebuie să vii în zona de confort vizual a celui din fața ta. Dacă eu am greșit și sunt sub el sau peste el, mintea lui, în loc să fie atentă la ideile mele, va sta să analizeze cum arăt eu și de ce” - explică Cezar.
De aceea, uneori antreprenorul trebuie să meargă la o întâlnire de afaceri în ținută mai lejeră: business casual sau smart casual: ”Sacou în combinație cu un pantalon în contrast. Batista este din mătase, dacă am costum din stofă, și din in la costumul din in”.
Invitat la o petrecere în aer liber, antreprenorul nu se poate duce fix în ținta de la business, având nevoie de mai multă lejeritate.
”Bărbatul nu poartă negru peste zi, decât dacă are loc o înmormântare sau se ocupă cu pompele funebre. Altfel, negrul nu are că căuta pe bărbat atat timp cât e soare pe cer”.
”Pot să plec de la birou la un garden party, dacă scot cravata de la gât și deschei un nasture. Și în locul batistei din bumbac pun una din mătase. Dacă fac anticipări bune, pot să iau pantalonii de la costumul gri deschis pe care îl am acasă și să las blazerul bleumarin pe care îl aveam pe mine la birou”.
Este de dorit un contrast de culori sacou-pantaloni. Cămașa și pantofii trebuie să fie colorate, dar cu măsură.
Garden party este asociat cu vara, deci se poartă in sau bumbac.
De regulă, un costum bun trebuie să aibă prioritar lână. Este o scară a valorilor pentru costumul din lână:
”Un costum sănătos la cap costă între 400 și 600 de euro. Sub acest preț sunt tubulaturi plasticate” - crede Ionașcu.
În schimb, pantofii ar trebui să fie cea mai scumpă piesă a vestimentației și, la un buget limitat, lor ar trebui să li se acorde prioritate.
”Dacă am 10 lei în buzunar, 6 spre 7 lei se duc spre pantofi, restul pe haine. În pantofi intră cea mai multă manoperă, pe locul doi este sacoul, apoi pantalonii, urmați de cămașă”.
Sunt două game mari de pantofi: blake stitch și welted shoes.
”O pereche blake stitch poate să fie 100 de lei sau 100 de euro sau 1.000 de euro, după cum te minte sau nu te minte comerciantul. Welted pleacă de la 350-400 de euro și pot să ajungă la 2.000-3.000 de euro”, mai spune Cezar Ionașcu.
”Din când în cânt corpul și mintea se relaxează. Las deoparte ședințele rigide și mă duc în lumea mea. Casual și smart casual sunt ca să fiu recunoscut că am fost degrevat de sarcini și ne întâlnim la plajă, la pescuit, la vânătoare. Dar atenție mare, nici casual, nici smart casual nu sunt ogoare infinite, au regulile lor, ba mult mai complicate pentru că au paletar mare. Diversificarea paletarului, ce port și ce nu port dacă sunt gras sau slab...” - crede consilierul de imagine Cezar Ionașcu.
”Papionul colorat, care poate fi din lână, se regsește doar în două mari culturi, dar nu în România: în cultura britanică, în partea de Nord, Scoția, unde are o legătură cu kiltul. Și apoi peste Ocean, în cultura universităților celebre și a frățiilor de acolo. Acolo accept. Papionul colorat nu are ce căuta în România, pentru că nu avem decorul care să îl valideze”.
Cezar Ionașcu (39 de ani) este avocat de profesie, dar a renunțat la cariera în acest domeniu pentru afacerea sa în consiliere de imagine. Din anul 2009 ține blogul domnideromania.ro și face consiliere vestimentară pentru bărbați prin afacerea sa, Image Academy.
”Ceea ce ofer, prin domnideromania.ro și Image Accademy, este o alternativă la educația clasică, la scolasticul autoimpus, rigid, aproape rusesc, de ani întregi. Dau soluții omului de afaceri aflat într-o zonă în care nu se descurcă, nu are busolă. Oricâte cunoștințe ai acumulat, cel către care te duci te va plăti și te va recunoaște în primele 0,04 secunde, în subliminal, mai ales după cum ești îmbrăcat și acolo te va încadra” - consideră Cezar Ionașcu.