Comisia Europeană a anunțat joi cei 15 finaliști ai Premiilor Europene pentru Promovarea Firmelor (European Enterprise Promotion Awards - EEPA): proiecte împărțite pe 5 categorii, de la ”firme de jucărie” pentru copii și adolescenți până la acceleratoare de afaceri pentru inovatori.
EEPA, o inițiativă a ”guvernului” Uniunii Europene pentru promovarea antreprenoriatului și a micilor afaceri la nivel național regional și local, a primit anul acesta 305 candidaturi naționale, din partea a 32 de țări (inclusiv state non-UE).
Din acestea, 56 de proiecte au intrat pe o listă scurtă, din care juriul i-a selectat pe cei 15 finaliști. Patru țări au reușit să trimită câte 2 candidați în finală: Austria, Franța, Portugalia și, nu în ultimul rând, Estonia, o mică țară fostă comunistă, ex-sovietică. Cu o populație de numai 1,3 milioane de locuitori, Estonia se remarcă prin tehnologie, inovație și administrație publică digitalizată.
România nu apare printre finaliștii competiției europene a proiectelor de sprijinire a antreprenorilor.
Câștigătorii celor 5 secțiuni ale concursului vor fi anunțați la evenimentul SME Assembly 2017 din cadrul European SME Week , care va avea loc la Tallinn (Estonia) în perioada 22-24 noiembrie.
Finaliștii sunt următorii:
Categoria Promovarea spiritului antreprenorial
- Estonia - proiectul Enterprise Village, realizat de MTÜ Ettevõtlusküla. Enterprise Village este un joc prin care se predă antreprenoriatul copiilor de 4-18 ani, pe bază de roluri. Jucătorii simulează situații antreprenoriale folosind interacțiunea reală și IT. Roleplay-ul se desfășoară într-o cameră special amenajată și proiectată, care imită o stradă de business a unui oraș, unde jucătorii împărțiți în grupuri mai mici conduc diferite firme. Sarcinile de joc necesită creativitate, cooperare și cunoștințe și abilități antreprenoriale, financiare și economice. Antrenori instruiți ajută și încurajează jucătorii să experimenteze și să-și analizeze eșecurile și succesele.
- Finlanda - proiectul Pikkuyrittäjät – Programul mini-firmă pentru școala primară, derulat de Young Entrepreneurship Association. Un program gratuit de studiu de 18 ore destinat școlilor primare, unde copiii se familiarizează cu antreprenoriatul și își înființează propria mini-companie în grupuri de câte 2-4, își dezvoltă propria idee de afaceri, numele companiei, logo-ul, sloganul, pitch-ul, pentru ca în cele din urmă să-și vândă produsele sau serviciile clienților reali, pe bani reali. Peste 300 de școli și peste 11.000 de copii au luat parte la program.
- Franța - Proiectul Start’Up Lycée, realizat de VISIONARI. Un program antreprenorial pentru instituțiile de învățământ secundar și superior cu scopul de a dezvolta capacitatea fiecărui elev de a avea încredere în propriul potențial și de a acționa în echipă, datorită unei experiențe puternice și integrate care le permite să câștige încredere, metode și relații pentru start-up. Proiectul prioritizează cele mai vulnerabile zone, cum ar fi cartierele mărginașe și zonele rurale. A avut 51 de evenimente până în prezent în Franța și Statele Unite, la care au participat peste 3.700 de tineri.
Categoria Investind în abilități antreprenoriale
- Estonia - proiectul Tech Sisters & Digigirls, realizat de MTÜ Kogukond Tech Sisters. Un proiect nonprofit derulat de femei care lucrează în IT și / sau care studiază IT. Misiunea sa este de a spori gradul de alfabetizare digitală a femeilor și interesul acestora pentru IT. Prin inspirarea, încurajarea și educarea femeilor și fetelor în IT, Sisters Tech urmărește să aducă mai multe femei în domeniu și să creeze un sector mai divers. Asociația organizează trei tipuri de activități: întâlniri pentru a crește colaborarea și simțul comunității; programare pentru începători și ateliere de tehnologie; activități inspiraționale care promovează IT-ul în rândul adolescentelor. În ultimii 3 ani au fost organizate peste 700 de ateliere.
- Letonia - Incubatorul de afaceri studențesc al Universității Letoniei, derulat de Latvijas Universitāte (Universitatea Letoniei). Este un incubator de afaceri care oferă studenților letoni suport tehnic, consiliere, îndrumare, facilități de dezvoltare sau coaching și evenimente utile pentru dezvoltarea afacerilor pe parcursul studiilor, precum și posibilitatea de a primi un grant de 10.000 de euro pentru dezvoltarea afacerilor. Începând cu anul 2012, incubatorul a avut 46 de absolvenți, dintre care 24 sunt încă activi. În anul 2016, cifra lor de afaceri a ajuns la 740.000 de euro, generând 74 de locuri de muncă pentru locuitorii Letoniei.
- Suedia - proiectul Business Generator, realizat de Inova. Acest proiect a prezentat unui număr de 20 de firme mici și mijlocii (IMM) o nouă metodă de lucru axată pe adăugarea de valoare afacerii lor, beneficiind de experiență externă. Accentul a fost de a sprijini extinderea și creșterea economică. Drept rezultat, firmele participante și-au majorat veniturile în medie cu 29% (5.443.357 EUR în total). Profitabilitatea s-a îmbunătățit cu o medie de 272% și au fost create 33 de noi locuri de muncă.
Categoria Îmbunătățirea Mediului de Afaceri
- Austria - proiectul Innovation to Company, realizat de Camera de Comerț a Vienei. Prin facilitarea legăturilor active între corporații și start-upuri, acest proiect dezvoltă aplicarea inovațiilor digitale. Este una dintre cele mai mari competiții de start-up din Europa. Se axează pe creșterea numărului de firme nou-înființate. Până în prezent, au participat 16 companii mari și 150 de start-upuri. Au fost oferite premii în bani și beneficii de 2,5 milioane de euro celor mai bune idei de afaceri.
- Italia - proiectul Manufacturing Project - Pole of Mechatronics (Fabricare - polul mecatronicii), derulat de organizația Sergio Anzelini . Este un proiect colaborativ, promovat de Provincia Autonomă Trento, care implică organisme publice, persoane fizice și asociații profesionale. Este un spațiu comun pentru întreprinderi, studenți și cercetători. Este un loc dinamic în care se poate crea, cerceta și experimenta produse inovatoare care pot spori mecanica tradițională prin integrarea componentelor electronice eficiente energetic, a senzorilor și a software-ului. Rezultate: 31 de firme înființate, 236 de angajați, 37 de milioane de euro, cifra de afaceri totală.
- Olanda - proiectul Innofest, realizat de Stichting Innofest. Innofest folosește opt festivaluri de vară ca laboratoare vii pentru inovare. Start-up-uri, studenți, creatori și IMM-uri își pot testa prototipurile într-un mediu sigur și măsurabil, înainte de a le duce pe piață. În ultimii doi ani, aceste "laboratoare vii" au acordat ajutor unui număr de circa 60 de antreprenori și 100 de studenți. Cu un buget foarte limitat de lansare, a reușit să lanseze 36 de proiecte de inovare.
- Spania - proiectul Reempresa, realizat de FUNDACIÓN CECOT INNOVACIÓN. Reempresa este piața de tranzacționare pentru transferul IMM-urilor în Catalonia. Este un model de antreprenoriat și de creștere a afacerilor prin care unul sau mai mulți "re-antreprenori" (cumpărători) își asumă dreptul de proprietate asupra unei firme, pe care o face să crească, fără a trebui să treacă prin faza de înființare, evitând astfel situația de a porni de la zero. Prin urmare, acest proiect păstrează locurile de muncă, promovează creșterea economică și oferă soluții pentru asigurarea continuității pentru afaceri.
Categoria Sprijin pentru internaționalizarea afacerilor
- Austria - Programul Internationalizare 2015 - 2020, derulat de ecoplus International GmbH .Acest program cuprinzător sprijină IMM-urile din landul Austria Inferioară în ieșirea pe piețele externe, de la furnizarea inițială de informații la realizarea primelor tranzacții de export sau la crearea de sucursale, cu servicii gratuite și personalizate.
- Portugalia - proiectul MADEIRA VINTNERS, derulat de CAF – Cooperativa Agrícola do Funchal. Acest proiect sprijină exportul de vinuri fortificate, produse exclusiv de femei. Întregul proces, de la menținerea legăturii cu viticultorii la control și selecție, producție și vânzări, este condus de femei înalt calificate pentru a îndeplini criteriile stricte, necesare pentru a se asigura de protecția mediului. Perioada 2016 - 2017 a înregistrat o creștere de peste 100% a vânzărilor. Vinul a câștigat medalii la concursurile internaționale.
- Mare Britanie - proiectul Business West International Trade Centre, realizat de Business West. Făcut pentru a stimula exportul din sud-vestul Angliei, acest centru comercial are peste 100 de consilieri de comerț, oferind soluții digitale prin e-book-uri, târguri virtuale și documentare premiate, combinate cu resurse online guvernamentale și portaluri globale de la partenerii bancari. Proiectul sprijină mii de întreprinderi să se avânte în călătoria lor de export. Până în prezent, a contribuit la crearea a 3.800 de locuri de muncă și la exporturilor în valoare de 430 milioane de lire sterline.
Categoria Antreprenoriat Responsabil și Inclusiv
- Franța - proiectul Adie Microfranchise Solidaire (AMS), realizat de Adie (Asociația pentru Dreptul la Inițiativă Economică). Această inițiativă încurajează antreprenorii care nu au îndrăznit să-și înceapă singuri propria afacere să "facă saltul" în crearea afacerii. Un model de microfraciză îi ajută să aibă acces la oportunități de creditare, finanțare și dezvoltare a afacerilor. Mai mult de 200 de întreprinzători s-au alăturat deja unei rețele de microfrancize și au beneficiat de sprijinul unui partener pentru a-și înființa și dezvolta activitățile.
- Portugalia - proiectul MUNDAR: Change your world - young entrepreneurship contest (Schimbă lumea - concurs pentru antreprenoriat tânăr), derulat de ACM IP, Gestor do Programa Escolhas în parteneriat cu the Fundația Calouste Gulbenkian. Concursul Mundar este o platformă națională care îi provoacă pe tinerii între 16 și 30 de ani să găsească soluții la nevoile din viața și comunitățile lor, oferind câștigătorilor sprijin, instrumente tehnice și finanțare pentru a pune în aplicare aceste idei. În trei ani au fost finanțate 77 de schimbări de idei.