Claudiu Zamfir
Un antreprenor olandez stabilit în România susține că va schimba puternic folosirea automatelor de cafea și va înlocui fisele actuale cu sisteme de plată electronice, pe mobil. În cea mai simpatică ”romgleză” pe care am auzit-o până acum, fondatorul Troffee ne-a povestit cum vede el afacerile cu automate de cafea și cum vrea să scoată bani din startup-ul său româno-olandez.
Paul Schrijver este olandez, dar trăiește în România de la începutul anilor '90, când a venit aici pentru a lucra în consultanță financiară la una din marile companii multinaționale. S-a însurat cu o româncă și s-a ales cu o ”romgleză” simpatică, pe care o vorbește fără complexe, dar și cu multă experiență de afaceri.
Troffee este afacerea sa cu automate de cafea, pe care a inițiat-o prin 2011. Abia din ianuarie 2018 vrea să iasă pe piață, după ani de dezvoltare de produs și de business și vreo 2 milioane de euro investiții, după estimările StartupCafe.ro. Mai are 3 asociați care au avut contribuțiile lor în bani, dar și în tehnică, pentru că afacerea implică cercetare, design, fabricare.
Rezultatul este un automat de cafea care ar putea să revoluționeze această afacere, destul de populară în România. La automatele Troffee nu bagi monede. Intri pe o aplicație de mobil, te ”legi” la aparat prin bluetooth, comanzi cafeaua pe care o vrei și plătești online.
Paul se mai laudă cu o chestie: aparatul are câteva doze de arome, de cocos, vanilie, irish cream, și îți poți configura pe mobil cafea pe care o vrei, așa cum vrei, dintr-o multitudine de combinații. Vizitatorii de la târgul de tehnologie Internet & Mobile World, de la București, au putut gusta din cafeaua lui Paul, zilele acestea. Cafeaua aromată, dar aplicația nu putea fi descărcată pe modelele mai vechiuțe de smartphoneuri.
Afacerea mai mizează și pe elementul de comunicare între oameni, care aduce un plus de engagement al consumatorilor: utilizatorii își configurează o cafea anume, pe placul lor, dar pot să și share-uiască acel profil către prieteni. De aici, tot ce înseamnă tehnologia IoT (internet of things), online, mobile se adună în jurul păhărelului de cafea și se transformă într-un instrument de comunicare și comuniune. Adică, de fapt, ceea ce facem cu toții ”la o cafea”, dar totul potențat de mediul on-line.
Troffee spune că va scoate pe piață cel puțin 4 tipuri de automate de cafea:
Cum vrea Troffee să facă bani? Sunt câteva fluxuri de venituri în acest model de business:
Designul, concepția, software-ul și o parte din montarea aparatelor sunt asigurate de firma româno-olandeză. Paul spune că are un mic atelier la Bragadiru, lângă București, unde montează aparate. Dar grosul fabricării are loc în China, la producătorii de acolo, axați pe servicii de fabricație pentru companii tech din toată lumea.