CZ
O antreprenoare care și-a deschis o afacere pe internet în anul 2000, în așa-numitul ”boom american al Dot-Com-ului”, remarcă patru schimbări care influențează acest domeniu de business în ultimele două decenii.
Beth N. Carvin povestește, într-o analiză publicată în Entrepreneur.com, că în anul 2000 și-a făcut debutul în afacerile pe internet cu o firmă care face softuri de resurse umane, Nobscot Corporation. În 2015, a luat-o de la capăt, cu o nouă afacere în ”.com”: JamBios, o platformă online care ajută oamenii să-și amintească și să scrie povestiri despre viața lor, împreună cu prietenii și familia.
Atunci a simțit pe pielea ei cum se schimbă acest domeniu de la sfârșitul anilor '90 până acum. ”Lumea startupurilor s-a schimbat semnificativ și a trebuit să fim gata să ne adaptăm și noi” - scrie Beth N. Carvin, pe Entrepreneur.com .
Cele patru schimbări ale business-ului ”.com” din ultimele 2 decenii, în viziunea antreprenoarei Beth N. Carvin:
La sfârșitul anilor '90, au fost momente interesante pentru lansarea tehnologiei. Toți aveau idei pentru "dot-com" și voiau să devină ”următorul milionar al internetului”. Lumea gândea pe atunci în termeni de milioane, nu de miliarde de dolari.
Dar, cei mai mulți voiau în același timp și stabilitatea unui loc de muncă obișnuit, într-o corporație. Renuntarea la job pentru un start-up pe internet nu era ceva ce majoritatea erau dispuși să facă.
Ea mai povestește că a deschis Nobscot cu economii de 10.000 de dolari la bancă. Comunitatea startupurilor tech era abia la începuturile sale incipiente în acea zonă. Nu existau tabere și traininguri de programare, nici acceleratoare de afaceri în tehnologie, iar oportunitățile de a primi investiții de capital de risc erau foarte mici. Pe scurt, resursele erau minime, iar capitalul, limitat.
Partea bună era că la începutul anilor 2000 nu aveai nevoie de foarte mulți bani să începi o afecere on-line, erau vremurile startupurilor de garaj.
”Cofondatorul firmei și cu mine făceam singuri aproape totul. Atunci, puteai să construiești o afacere tech în felul acesta. Acum nu mai e chiar așa” - crede antreprenoarea.
Pe vremea startupurilor de la sfârșitul anilor '90, funcționalitatea unui produs prima în fața formei. Tehnlologia realizată de start-up trebuia să fie intuitivă, ușor de folosit și puternică. Dar nu era nevoie să fie și frumoasă. Preocuparea pentru design nu intra încă ecuație. ”Eu am desenat pe o hârtie ce voiam să facă tehnologia noastră, iar cofondatorul și totodată inginerul de software a construit-o. Nu am avut niciun designer, intern sau extern. Produsul era urât, dar chiar mergea bine” - își amintește Carvin.
În zua de azi, nu este suficient ca un produs să aibă o foarte bună funcționalitate, dacă stă prost la formă. Antreprenoarea crede că un produs capabil să iasă pe piață, un MVP (Minimal Viable Product), trebuie să arate foarte, foarte bine, din punct de vedere vizual. Iar pentru asta un start-up are nevoie talente în design.
Acum 15 ani, Google era regele. Pe vremea aia trebuia să te asiguri că site-ul tău putea fi găsit cu ușurință în căutările on-line, organic. Pentru asta trebuia să creezi conținut util pe site și să faci PR puternic la revistele din domeniul tău. Ca tactică de vânzare, telefoanele erau eficiente. Beth Carvin lua numerele de telefon din ”Pagini Aurii” și suna la șefii departamentelor de resurse umane din diferitele companii, pentru a le propune softul ei de HR.
Când vine vorba de social media, pe vreme aia rețelele sociale erau simplele forumuri de pe internet, își aminește ea.
În schimb, în zua de astăzi, atacarea piețelor presupune un plan mult mai complex și cuprinzător, crede Beth:
La sfârșitul anilor '90, concurența era mai redusă, era mai ușor să-ți urmărești competitorii.
Dar în pofida acestor schimbări, rămân și multe provocări care au rămas neschimbate în ultimele două decenii pe ”Dot-Com”, crede Beth:
”Trebuie să ai curaj, forță și să muncești din greu. Prioritatea trebuie să fie întotdeauna dezvoltarea unei echipe de vârf, formată din oameni care au grijă de firmă și care sunt pasionați de produsul sau de serviciul pe care îl realizează firma ta. Crearea unei culturi organizaționale în firma ta, de care să fii mândru, va fi întotdeauna cheia succesului” - concluzionează Beth N. Carvin .