Redactia
Doi specialiști în creditarea afacerilor mici și mijlocii de la Banca Transilvania participă vineri 10 noiembrie 2017 pe StartupCafe.ro la o întâlnire online despre condiții de finanțare, credite punte, garanții și implementarea planurilor de afaceri aprobate prin programul Start Up Nation 2017.
Răspund la întrebările antreprenorilor care au proiecte Start Up Nation aprobate sau așteaptă aprobarea Gabriela Stancu, analist regional Credite IMM in departamentul credite IMM si Microbusiness și Dragoș Ungureanu, Director adjunct comercial in cadrul diviziei IMM din Banca Transilvania.
ATENȚIE: Puteți adresa întrebări scrise, folosind formularul de comentarii de la finalul articolului, până vineri 10 noiembrie ora 12.00, precum și în timpul întîlnirii online, în intervalul 12.00 -13.00.
Pentru a putea adăuga întrebări în formularul de comentarii, aveți nevoie să vă logați ca utilizator cu e-mail și parolă. Dacă nu aveți cont de utilizator, puteți să vă creați unul în formular, cu e-mailul dvs.
Vă rugăm să adesați numai întrebări legate de tema întâlnirii on-line.
Vom accepta doar comentariile și întrebările care respectă tema întâlnirii și care conțin un limbaj decent.
Specialiștii Băncii Transilvania vor răspunde în scris, la comentarii, imediat după fiecare întrebare, în ordinea postarii întrebărilor.
Poți adresa întrebări pe umătoarele teme:
· Credite punte pentru proiectele Start Up Nation aprobate/în curs de aprobare
· Condiții de finanțare: documentație, costuri, garanții
· Rolul băncii creditoare în derularea proiectului (achiziții, decontări, etc.)
Despre specialiștii BT
Gabriela Stancu are peste 14 ani in Banca Transilvania. Coordoneaza activitatea analistilor din sucursalele BT in ceea ce priveste intocmirea si finalizarea analizelor financiare pentru creditele acordate clientilor IMM.
Dragoș Ungureanu are peste 12 ani in Banca Transilvania. Coordoneaza activitatea comerciala si identifica noi oportunitati pentru dezvoltarea produselor destinate clientilor IMM.
Întreb BT este o serie de întâlniri online săptămânale, realizată de StartupCafe.ro în parteneriat cu Banca Transilvania, destinată antreprenorilor cu firme mici și mijlocii interesați de instrumente de creditare pentru dezvoltarea afacerilor.
Cu alte cuvinte, faci credit punte si daca statul nu vireaza banii bancii creditoare, in conditiile in care tu nu poti plati rata(daca afacerea nu merge), pierzi casa, masina personala.
Noi, Banca Translvania, pornim de la premisa ca afacerea dumneavoastra va avea succes si acordam creditul punte tocmai din acest motiv.
1. de ce BT este singura banca care are un cost aferent certificarii in teren a echipamentelor si care este exact acest cost.
2.ce se intampla concret in cazul in care statul nu ramburseaza creditul (daca pot prezenta niste scenarii posibile)
Multumesc!
Decontarea sumelor aferente alocatiilor financiare nerambursabile depinde doar de respectarea de catre beneficiar a procedurii de implementare.
Intrebarea 1: Daca fondul de garantare acoperă 70% din valoarea creditului si se face si asigurarea echipamentelor in favoarea băncii de ce există clauza fidejusiunii băncii? Ministerul când ă lansat achizitia si contractat cele 3 bănci nu a prevăzut această clauză in contract sau in caietul de sarcini.
Intrebarea 2: după aprobarea creditului si întocmirea dosarului/dosarelor de achiziție a echipamentelor si validarea acestora, cum se face decontarea facturilor de la furnizori? Furnizorii vor plata la livrarea echipamentelor iar cei din străinătate vor pe baza de proforma. Sunt foarte puțini furnizori care acceptă plata la 30 - 45 de zile. Iar din spusele ministrului Laufer creditul punte ă fost introdus tocmai ca beneficiarul sa poata face plata la livrare.
Mulțumesc!
Exista doua modalitati de implementare: cerere de plata sau cerere de rambursare. In primul caz, plata echipamantelor se va face din surse direct de la Minister, dupa livrarea bunurilor, punerera lor in functiune, receptie si decont, iar in cel de-al doilea caz plata se poate face anterior livrarii acestor echipamente, din utilizarea surselor proprii sau credit punte.
In functie de intelegerea cu furnizorul puteti apela la una dintre cele doua modalitati de implementare.
Va expun urmatoarea situatie: conform contractului de consultanta am achitat avansul si mai am comisionul de succes care trebuie platit inainte. Conform proiectului am inclus in prima cerere de rambursare si cheltuiala aferenta consultantei (8000 lei).
Daca eu in calitate de reprezentant legal al firmei, depun aport propriu in contul societatii , societatea face plata catre firma de consultanta., se aproba si creditul punte...se fac toate achizitiile conform planului.. conform contabilitatii cand imprumuti firma ulterior se pot retrage...
Banii se pot ridica din creditul punte si ulterior dupa cererea de rambursare datoria catre banca se stinge? Sau dupa ce se face cerea de rambursare banii sunt virati direct de minister in contul societatii si se pot retrage?? Ce sa inteleg din spusele celor de la BT, care imi spun ca ei cred ca nu poti si citez ```banii sunt pierduti`??
Cererea de rambursare normal ca se face in baza facturilor si chitantelor emise de firma de consultanta... Intrebarea este daca ai aport propriu si dupa, normal, vrei sa iti iei banii...care este procedura exacta??? As aprecia foarte mult daca s-ar clarifica acest aspect ...poate mai sunt si alte persoane interesate.
Va multumesc
2.Se pot achita furnizori integral, inainte de a primi echipamentele(daca e altfel nu ar avea rost creditul punte ci ar fi suficient CP)?
Creditul punte oferit de Banca Transilvania poate fi utilizat si pentru salarii, in limita bugetului aprobat prin acordul de finantare.
Se pot achita integral furnizorii de echipamente, inainte de livrarea/receptia acestora.
Aceasta verificare urmareste elementele descrise in procedura schemei de minimis. Banca va solicita o copie a dosarului de achizitii la momentul efectuarii platilor din creditul punte.
1. Putem obtine creditul pentru toata suma de 200 000 lei si ea va fi transferata in contul nostru si incepem sa platim dobanda?
2. Este, de fapt, o linie de finantare si platim dobanda doar pentru sumele acceptate/platite efective catre furnizori?
3. Fondul de Garantare acopera doar 70%, ce fel de garantii trebuie sa prezentam pentru restul sumei?
4. Exista o procedura de aprobare din partea BT pentru deblocarea platilor?( daca vrem sa platim salariile lunare ale angajatilor, avem acces direct la bani, trebuie sa platim noi si apoi BT sa ne transfera suma?
Daca cumparam un element de software, avem acces la banii din credit si cumparam acel software sau trebuie o aprobare prealabila a bancii?
Daca achizitionam un software customizat, care dureaza mai multe luni sa fie produs pe baza unor specificatii initiale, putem plati sume/rate catre furnizor din creditul luat, iar la final cand avem acel software sa returnam creditul din suma primita de la Stat cand prezentam software-ul achizitionat)
5. Ce costuri implica acest tip de credit?( Comision de credit? Dobanda? Costuri de certificare?)
6. In cat timp putem primi banii/creditul de la BT dupa ce am depus dosarul?
Va multumesc,
Liviu Morariu
Administrator, Pension Mandate Software SRL
FNGCIMM garanteaza 80% din valoarea creditului, mai putin cheltuielile financiare eligibile in bugetul proiectului, pentru restul celor 20%, Banca Transilvania nu mai solicita alte garantii materiale.
Tragerile din credit sunt insotite de documente justificative: dosarul de achizitii, contractele cu furnizorii, facturile in baza in carora se vor face platile.
Costurile si conditiile creditului punte oferit de Banca Transilvania sunt publicate pe siteul BT.
De regula, termenul de aprobare a creditului punte este de 20 de zile de la primirea intregii documentatii, complete, inclusiv incarcarea in RUE a acesteia.
vă rugăm să ne spuneți ce se întâmplă cu FONDUL DE GARANTARE și cu relația băncilor cu acesta? Se zvonește că întorc dosarele înapoi la bănci sau că dau acceptul foarte greu, că durează săptămâni până aprobă un dosar, iar din această cauză se întârzie totul. Se iau măsuri în acest sens?
Mulți antreprenori și-au prevăzut primele tranșe din proiect în 2017, mulți s-au înțeles cu furnizorii să le fie livrate produsele în 2017, unii poate au plătit avansuri, au semnat contracte samd.
Se lucrează pt. a se facilita tot acest proces de colaborare cu FONDUL DE GARANTARE? Creditul punte ar trebui să fie exact mijlocul prin care se ușurează achizițiile, deci ar trebui să nu fie împiedicat de anumiți factori nejustificați.
Reglementarile programului va permit posibilitatea implementarii proiectului in 12 luni, dar nu mai tarziu de 29 sept 2018.
Astazi ne confruntam cu o problema FOARTE ciudata... Un client al nostru – cetatean strain - a castigat Start Up Nation si este in Bucuresti ca sa deschida cont bancar la una din cele 3 banci - partenere al programului.
Insa colega mea a ramas cu gura cascata cand:
- Banca Transilvania a zis ca nu poate deschide cont bancar pentru un strain "daca nu are un CNP romanesc. S-a putut pana pe 31.10, de la 01.11 nu se mai poate".
- CEC Bank a fost si mai tare: "Niciodata nu s-a putut fara CNP romanesc"...
- BCR este in faza de a "analiza problema cu departamentul nostru juridic si vom reveni la Dvs in cel mai scurt timp".
Din ce stiam de alte banci, tot ce trebuie este o dovada unei factura / un alt document oficial tradus (de traducator oficial) in romana, unde se dovedeste adresa de domiciliu al posesorului.
- Banca Transilvania a zis ca nu poate deschide cont bancar pentru un strain "daca nu are un CNP romanesc. S-a putut pana pe 31.10, de la 01.11 nu se mai poate".
- CEC Bank a fost si mai tare: "Niciodata nu s-a putut fara CNP romanesc"...
- BCR este in faza de a "analiza problema cu departamentul nostru juridic si vom reveni la Dvs in cel mai scurt timp".
Din ce stiam de alte banci, tot ce trebuie este o dovada unei factura / un alt document oficial tradus (de traducator oficial) in romana, unde se dovedeste adresa de domiciliu al posesorului.
Banca Transilvania NU PERCEPE niciun comision pentru efectuarea vizitelor de certificare.
Intrebare 1: care e termenul uzual de acordare a creditului punte. (am depus actele acum 3 sapt si inca sunt la faza de evaluare....)
Intrebare 2: Care e rolul bancii in proiect? va face si partea de verificare a implementarii? (astea erau informatiile oferite in vara de ministrul Laufer)
Banca Transilvania acorda creditul pentru implemenarea proiectului la cererea beneficiarului si certificarea echipamentelor achizitionate in cadrul proiectului, indiferent daca beneficiarul a solicitat/contractat sau nu creditul punte.
Dacă se poate ca cei doi invitați să mă lămurească și pe mine cum este posibil să refuze cerere pentru creditul punte pe motiv că sunt prea tânără și nu am în familie persoane cunoscătoare în domeniul ales pentru demararea acești start up. Țiind cont că tocmai prin nume este evident că acest proiect este pentru sprijinirea tinerilor antreprenori. I
Multumesc
Pentru fiecare solicitare,Banca Transilvania analizeaza viabilitatea planurilor de afaceri si verifica respectarea propriilor politici si norme de credit .Puntem verifica si reveni cu detalii legate de motivatia refuzului in cazul dvs. particular daca doriti sa ne lasati o adresa de email sau un telefon de contact.
Cu mulțumiri.
2. De ce pun bancile bete-n roate antreprenorilor cu aceste criterii aberante la dosarele de achizitie? Nu asta era ideea unui credit-punte, sa usureze tot acest proces?! Oferte personalizate (stiti bine ca nu se obtin toate cum bati din palme si ca DUREAZA), mai ales ca 90% din echipamente se pot comanda online si acolo ai afisat mare si clar un PRET. Ne impotmolim acum sa cerem o oferta cu acelasi pret care este la vedere. Voi stiti ca sunt furnizori care nu iti acorda un termen de 30 de zile pentru o oferta?! Ne puneti intr-o incurcatura foarte mare pe foarte multi dintre noi cu aceste conditii. Ca sa nu mai zic de "cireasa de pe tort" - certificatul constatator de la furnizori. Pai, scuzati-ma... Dar ma puneti sa le cer copii dupa certificatul constatator celor mai mari furnizori din tara?? Unde este logica voastra?
3. Suntem foarte multi care avem prevazute in buget 10-11-12 luni de salarii decontate. Ori cu toate aceste amanari succesive, noi ce facem? Pierdem cate 36 de milioane pe luna pentru fiecare luna cu care programul a intarziat?? Ce vina avem noi?? Data limita este 29.09.2018. Mi se pare scandalos sa pierzi si numai 3600 RON (ca sa nu mai zic de 7200 sau 10800!). Pentru ca banii aia nu ti mai da nimeni!
Banca Transilvania isi doreste respectarea prevederilor mentionate in shema de ajutor de minimis referitoare la achizitia in conditii de piata a bunurilor si care vor fi criterii urmarite si la verificarea decontului depus la agentiile teritoriale. Banca Transilvania apreciaza acest aspect ca fiind un ajutor pentru dumneavoastra, nicidecum "bete-n roate".
In ceea ce priveste cheltuielile cu salariile, conform instructiunii a doua din oct 2017, emise de MMACA, aveti posibilitatea semnarii actului aditional la acordul de finantare fara prezentarea unui contract de credit, astfel incat aceste cheltuieli sa devina eligibile, urmand ca dupa obtinerea creditului punte sa puteti refinanta aceste cheltuieli daca ele au fost facute din surse proprii sau sa le solicitati decontarea lor in cadrului uneia dintre transe, prin cerere de rambursare.
2. Mi se pare bună una dintre întrebările de mai sus, dacă am înțeles bine și daca e real: Cum ar putea banca să respingă creditul din cauză că persoana e prea tânără și nu sunt prevăzute în proiect persoane cu experiență în domeniu? Eligibilitatea s-a stabilit înaintea eventualei accesări a creditului punte, dacă persoana respectivă ar fi optat pt. cerere de plată nu ar fi avut aceste probleme...
In analiza solicitarilor, Banca analizeaza viabilitatea planului de afaceri si respectarea de catre aplicanti a politicilor si normelor interne de creditare.
Reprezint o SC ce are castigat un proiect Start-Up Nation cu 100pct.!
Ma poate contacta departamentul Dumneavoastra pentru solutionarea si finalizarea proiectului?
Detalii suplimentare 0731589575!
Va multumesc!