Péter Nagy-Imecs
Start-up Nation 2017: interes record, competiţie acerbă, peste 8.500 de beneficiari, peste 10.000 de start-ups cu proiecte fără finanţare în aşteptarea ediţiei 2018 (confirmată în interviul din 28 noiembrie de Dl Ministru Ilan Laufer). Care sunt lecţiile învăţate din sesiunea 2017?
Vă prezint, spre dezbatere, o listă cu 10 lecţii învăţate pe baza celor 162 de proiecte aprobate în prima sesiune şi pe baza consultărilor efectuate în mod continuu atât cu autorităţile şi cu băncile partenere. Cele 10 lecţii reprezintă doar începutul: autorul articolului provoacă cititorii startupcafe.ro să comenteze cu propriile lecţii învăţate.
Anul 2017 a adus programul de finanţare care a stârnit cel mai mare interes din ultimii ani pentru lumea fondurilor nerambursabile: Start-up Nation. Interesul s-a materializat şi într-un număr de proiecte depuse record: 19.296 de proiecte. Situaţia proiectelor pe baza ultimelor statistici din data de 25 octombrie 2017:
- ultimul punctaj finanţat 90 de puncte
- dintr-un total de 4.684 de proiecte cu 90 de puncte 1.350 proiecte au fost evaluate, 3.334 de proiecte au rămas în afara evaluării (peste nr. de ordine 10.001)
Lecţiile învăţate te vor ajuta în evitarea motivelor de respingere şi în estimarea şi maximizarea punctajului pentru Start Up nation 2018.
Condiţiile de eligibilitate Start-up Nation sunt uşor de bifat. Luând în considerare interesul şi competiţia de aşteptat pentru sesiunea 2018 eligibilitatea reală este definită de punctajul pe care un beneficiar potenţial poate să-l obţină. În cazul Start-up Nation acest punctaj maxim – cu toate angajamentele asumate la maxim - este de:
maxim 100 de puncte pentru domeniile de activitate: producţie şi domeniul IT & C
maxim 95 de puncte în cazul industriilor creative (de ex: editare cărţi, arhitectură, agenţii de publicitate)
maxim 90 de puncte în cazul serviciilor
maxim 85 de puncte în cazul domeniilor de activitate comerţ şi intermedieri
În cadrul sesiunii 2017 ultimul punctaj care a beneficiat de finanţare a fost de 90 de pct., dar nu toate proiectele cu 90 de pct. au beneficiat de finanţare: dintr-un total de 4.684 de proiecte cu 90 de puncte 1.350 proiecte au fost evaluate, 3.334 de proiecte au rămas în afara evaluării (peste nr. de ordine 10.001).
Concluzie: sub 90 de pct. nu există şanse reale la finanţare, iar pentru şanse maxime este nevoie de un punctaj egal sau de peste 95 de pct.
UTIL DE RETINUT: lista codurilor CAEN şi criteriile de selecţie aferente sesiunii 2018 pot suferi modificări.
În cadrul evaluării s-a pus un accent deosebit pe corelarea investiţiei bugetate cu codul CAEN vizat. Focusul autorităţii este fondat luând în considerare impactul codului CAEN asupra punctajului, şi implicit asupra şanselor de succes. Corelarea elementelor de buget cu domeniul de activitate dezvoltat de start-up trebuie gândit logic şi descris în detaliu în cadrul planului de afaceri. Astfel se pot evita toate dubiile în legătura cu necesitatea investiţiei, sau în legătură cu mascarea unei investiţii pentru un domeniu mai puţin scorat sub „denumirea” unui cod CAEN scorat.
Următoarea lecţie învăţată este în legătură cu criteriul D9 din grila de punctare, respectiv: Echipamente tehnologice și software-uri necesare desfășurării activității în pondere mai mare sau egală cu 50% din valoarea planului de afaceri. În conformitate cu procedura Start-up Nation pentru acest criteriu s-au luat în considerare software şi toate echipamentele (atât mijloace fixe cât şi obiectele de inventar, având o valoare unitară sub 2.500 RON fără TVA) pe baza catalogului de mijloace fixe (HOTĂRÂRE nr. 2139 din 30 noiembrie 2004 cu actualizări) se încadrează în următoarele categorii:
grupa 2.1: Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)
grupa 2.2: Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare
grupa 2.3.6: Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat (macarale, ascensoare, elevatoare, stivuitoare)
În cazul multor proiecte evaluatorii nu au fost de acord cu încadrarea propusă de beneficiar, şi au recategorizat anumite elemente bugetare. Problema a apărut în situaţia în care valoarea echipamentelor 2.1, 2.2, 2.3.6 şi software nu a mai depăşit 50%, care astfel pe baza procedurii a însemnat respingerea proiectului (toate proiectele cu punctaj declarat superior celui evaluat au fost respinse).
Lecţia învăţată: atenţie deosebit de mare la încadrarea corectă a investiţiilor vizate. De asemenea s-au făcut propuneri în ceea ce priveşte actualizarea catalogului de mijloace fixe, demers confirmat şi prin interviul acordat de Dl Ministru Laufer în data de 28 noiembrie.
În conformitate cu procedura Start-up Nation 2017 la punctaje egale au prevalat următoarele criterii:
nr. de locuri de muncă nou create
nr. de locuri de muncă nou create pentru persoane defavorizate / şomeri / absolvenţi
achiziţia de echipamente tehnologice
activitatea (codul CAEN)
data şi ora înscrierii în program
O lecţie învăţată în legătură cu departajarea proiectelor: chiar dacă în cazul locurilor de muncă create ordinea de departajare s-a realizat în funcţie de numărul exact al locurilor create, în cazul criteriului referitor la achiziţia de echipamente tehnologice criteriul s-a aplicat neluând în considerare procentul alocat din buget, ci doar peste 50% sau sub 50%. Altfel zis: criteriul nu a avut nicio relevanţă pentru departajare între un proiect cu buget 95% echipamente tehnolgice şi un alt proiect cu 51% din buget pentru echipamente tehnologice.
Interfaţa web de înregistrare online a proiectelor Start-up Nation devine inaccesibilă după încheierea sesiunii de depunere. Astfel realizarea unei copii fidele (copierea tuturor informaţiilor într-un fişier Word, realizarea de un extras cu Print screen, etc.) este deosebit de importantă, atât în contextul solicitărilor de clarificări pe care beneficiarii pot primi dealungul evaluării cât şi în contextul implementării unui proiect aprobat.
Procedura Start-up Nation nu permite modificarea ulterioară a bugetelor aprobate. Astfel orice greşeală realizată la întocmirea bugetului poate afecta grav implementarea ulterioară cu succes a proiectului de investiţii.
Prin programul Start-up Nation s-au creat produse bancare dedicate finanţării proiectelor aprobate. Beneficiarii au posibilitatea de a opta pentru finanţarea proiectelor cu ajutorul resurselor financiare proprii sau cu ajutorul acestor produse bancare dedicate. Vestea bună este că costurile asociate, respectiv dobânda creditului şi dobânda aferentă instrumentului de garantare pot fi cheltuieli eligibile, dar în acest sens trebuie incluse în bugetul eligibil al proiectului depus.
La depunerea proiectelor Start-up Nation 2017 mulţi au trecut pe lângă aceste oportunităţi, şi doar în implementare şi-au dat seama că totuşi au nevoie de instrumente de creditare, iar includerea costurilor în bugetul eligibil nu mai este posibil.
Lecţia învăţată: decizia privind opţiunea pentru produsele bancare trebuie luată înaintea depunerii, astfel costurile asociate pot fi finanţabile prin proiect.
Mulţi beneficiari / solicitanţi Start-up Nation 2017 au semnalat întârzierile care au apărut în legătură cu evaluarea proiectelor. Performanţele programului din acest punct de vedere sunt comparabile cu performanţele altor programe cu finanţare naţională sau europeană.
Întârzierile în cazul evaluării proiectelor Start-up Nation 2017 cauzează însă şi o problemă specifică: pe baza procedurii perioada de implementare este de maxim 12 luni, dar nu mai târziu de 29 septembrie 2018. Perioada de 12 luni însă nu mai poate fi exploatată la maxim de beneficiari deoarece prevederea procedurii pentru semnarea acordurilor de finanţare până cel târziu 29 septembrie 2017 nu a fost respectată. Astfel perioada reală de eligibilitate a cheltuielilor recurente (salarii, chirii) s-a redus de la 12 luni la aproximativ 9-10 luni.
Într-un proces de planificare al unui proiect nerambursabil în România trebuie ţinut cont şi de factorul întârzierilor, astfel ca şi sfat propun tuturor beneficiarilor potenţiali să bugeteze la cheltuieli recurente (salarii, chirii) 9-10 luni în loc de perioada maximă permisă de procedură, respectiv 12 luni.
Cheltuielile de consultanţă pentru elaborarea / implementarea sunt eligibile în cadrul proiectelor Start-up Nation. Calitatea serviciilor şi experienţa consultantului au un impact major asupra beneficiarilor din următoarele motive:
evitarea motivelor de respingere formal-administrative şi de conţinut
întocmirea de proiecte care ulterior pot fi implementate fără probleme: calendar realist, buget corect, activităţi bine definite şi planificate, etc.
un consultant bun poate uşura semnificativ drumul complicat de parcurs de un beneficiar Start-up Nation
Programul Start-up Nation reprezintă o piaţă semnificativă pentru firmele de consultanţă. Din păcate odată cu anunţarea acestui program numărul „specialiştilor” din domeniu s-a triplat.
Sfaturi:
solicitaţi experienţă relevantă, respectiv proiecte aprobate Start-up Nation 2017
solicitaţi servicii integrate: elaborare de proiect şi implementare, este foarte important să beneficiaţi de consultanţă de la început până la încheierea proiectului
solicitaţi garanţii pentru eventualele greşeli / respingeri cauzate de consultant
Ultima lecţie este cea mai importantă: interesul stârnit de Start-up Nation 2017 a fost uriaş. Mulţi au accesat, însă şi mai mulţi au comentat. Tu în ce tabără vrei să fii în 2018: celor care accesează sau celor care comentează? Dacă eşti eligibil, ai punctajul necesar, şi doreşti să devii antreprenor atunci să îndrăzneşti şi fă primul pas spre succes chiar acum!
In ultimele 3 zile s-au depus 13.000 de proiecte. Media este uluitoare si ascunde furtul.
Media nirmala a fost de cca 250 de proicete pe zi. Media pe ultimele 3 zile a fost de 4000.
Nu mai vorbesc de intentia Ministerului de a prelungi programul, pentru ca erau prea putine proiecte.
A fost frauda.
Cand a fost clar care sunt punctajele celor 6000 de proecte deja depuse, prin metode de care ai degraba DNA-ul ar trebui sa se ocupe s-au depus proiecte castigatoare pe banda rulanta.
Este evidenta frauda. Mii de planuri de afaceri sunt o gluma proasta, autoserviri, covrigarii, patiserii, croitorii etc care au avut punctaj de inovatie. Nu ami vorbesc de firme cu sedii sociale comune, de activitati absolut suspecte. Firme care angajeaza lejer 10-15 salariati Pe bune ? Ce star-up e asta ?
Furtul ne caracterizeaza.
S-a furat enorm.
1. cand e o competitie cu departajare la punctaj e stupid sa nu te gandesti la concurenta.
oare cum a scris dl expert pentru programele precedente?
2. e o chestie tehnica si ar putea scapa unui incepator, insa un antreprenor responsabil citeste cu atentie normele programului (cu atat mai mult un expert in fonduri)
3. calcul corect? prin opozitie cu ce? nu e normal sa calculam corect?
4. da, se scria clar in norme
5. chiar daca accesul la aplicatia online este blocat, o copie a proiectului se poate obtine foarte simplu de la autoritate sau de la banca (in urma unei simple discutii / solicitari)
6. da
7. nu poti sa faci afaceri fara bani, iar costurile cu creditul sunt gestionabile daca ai un proiect bun.
nu e un capat de tara daca nu sunt incluse pentru decont.
8. graficul transelor de plata poate fi modificat, insa partea cu salariile si chiriile bugetate este o lectie valida (evidenta si ea pentru cineva cu o minima experienta).
9. proiectul poate fi facut si fara consultant, dar ca in orice domeniu un specialist / profesionist are avantajele lui (fiecare si-l alege cum stie mai bine si trage consecintele alegerii)
10. de acord!
Va intreb pe dvs.cum credeti ca poate fi afectata calitatea unui bun ce nu se afla in proprietatea firmei prin punerea lui in functiune,iar al unui autoturism care odata ce a parasit dealer-ul devine second-hand..la fel si orice instalatie pe care o desigilezi si o pui in functiune...Cum faci o asigurare casco unui autovehicul care nu este in proprietatea firmei...inmatriculat pe numele firmei in cartea de identitate..???(ce dealer din Romania iti da autoturismul proprietatea lui sa il inmatriculezi pe firma ta fara sa stie cand il vei achita..?)
Acest lucru s-a intamplat zic eu relativ repede tinand cont de multitudinea actelor de care ai nevoie pentru întocmirea dosarului pentru decont.Intrdevar trebuie de la bun inceput sa sti in ce te bagi si acest lucru ti- l poate spune intradevar un consultant bun care are in spate destul de multe proiecte aprobate.
Promtitudinea din partea furnizorilor care au raspuns cu toate actele si ofertele intr-un timp foarte scurt si totodata încrederea care au avut-o în acest program au ajutat la desfăsurare lucrurilor destul de repede.
Iar agentia de care aparțin,echipa de acolo a dat dovada de prfesionalism si a răspuns in cel mai scurt timp la toate neclaritalile din partea mea si a consultantului meu.
Va doresc succes tuturor aplicantilor si incurajez pe cei care vor sa aplice in sesiunea din 2018.