Claudiu Zamfir
UPDATE. Mici făbricuțe private vor putea primi de la stat ajutoare nerambursabile de până la 450.000 de lei (circa 100.000 de euro) pentru investiții, în cadrul programului Microindustrializare, destinat firmelor mici și mijlocii (IMM). Ministerul pentru Mediul de Afaceri a publicat vineri procedura de implementare, modelul de plan de afaceri, lista cheltuielilor eligibile si alte documente necesare în schema de finanțare. Ministerul a anunțat oficial perioada de înscriere în program.
Programul naţional multianual de microindustrializare, va fi lansat în perioada 21 august 2017, ora 10.00 - 01 septembrie 2017, ora 20.00, cu posibilitate de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului alocat, a informat vineri Ministerul pentru mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Atunci va fi deschisă o aplicație electronică pe site-ul aippimm.ro, în care firmele mici și mijlocii se vor putea înscrie cu planurile de afaceri.
Alocaţia financiară nerambursabilă (AFN) pentru firmele selectate va fi de maximum 450.000 de lei pe beneficiar. Suma va acoperi cel mult 90% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, în limita valorilor maxime prevăzute pentru fiecare cheltuială eligibilă.
Astfel, antreprenorul va trebui să suporte în final o contribuţie proprie de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. De asemenea, taxa e valoarea adăugată la înreaga valoare a proiectului va fi suportată de beneficiar (cu posibilitate de a o deduce, dacă are cod de TVA).
De asemenea, beneficiarul selectat efectuează cheltuielile, iar statul îi decontează ulterior costrurile eligibile, în limita ajutorului nerambursabil obținut în program. Antreprenorii vor putea lua și credite de la bănci partenere în program, cu garanții, iar comisionul către Fondul de Garantare va putea fi decontat din program, dacă va fi prevăzut în planul de afaceri.
Bugetul total estimativ alocat schemei de minimis pentru perioada de implementare a acesteia este de 297.436.000 lei.
Bugetul alocat schemei de minimis pentru anul bugetar 2017, aprobat prin Legea nr. 6/2017 a Bugetului de Stat pe anul 2017 este de 74.359.000 lei.
Prin implementarea programului în perioada 2017-2020 statul estimează că va da ajutor de minimis unui număr de 660 de beneficiari, din care 165 de beneficiari în anul 2017.
Făbricuțele care vor putea lua banii de la stat sunt întreprinderi mici și mijlocii din toată țara, iar în plus în municipiul București și în județul Ilfov vor putea să aplice și microîntreprinderile.
Acestea trebuie să mai îndeplinească o serie de condiții, cumulativ, printre care:
Procedura Microindustrializare by Claudiu on Scribd
În plus față de condițiile de eligibiliate ale firmelor, beneficiarii trebuie să se încadreze în următoarele domenii eligibile, aferente codurilor CAEN din următoarele diviziuni:
Așadar, sunt excluse de la finanțare, ca și în celelalte programe IMM de la bugetul de stat, domenii legate de alcool, tutun, jocuri de noroc, armament, muniții, precum și agricultura și pescuitul (nu însă și procesarea, care intră la industrie alimentară etc.).
Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din urmatoarele categorii de cheltuieli eligibile:
a) Echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, sisteme audio-video, cu excepţia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale;
b) Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice cu/fără printer pentru etichetare, aparate de marcat electronice fiscale;
c) Autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările şi completările ulterioare, exceptând vehiculele de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor sau contra cost. În cazul în care întreprinderea beneficiară de ajutor de minimis, pe lângă activitatea eligibilă pentru care solicită ajutor în cadrul schemei de minimis, desfăşoară şi activităţi de transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achiziţionarea de mijloace de transport marfă, decât dacă se asigură, prin separarea activităţilor sau o districţie clară între costuri, că activitatea exclusă din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis;
d) Investiţiile în active necorporale referitoare la brevete de invenție, mărci de produse si servicii (francize, etichetare ecologica, licente), software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare;
e) Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie, inclusiv din elemente prefabricate Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinaţie locativă, trebuie să fie funcţionale la locul implementării proiectului, la momentul decontului; La depunerea cererii de eliberare AFN, spaţiul trebuie să figureze ca punct de lucru şi cu codul CAEN accesat autorizat în respectiva locaţie;
f) Achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, conform H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu completarile şi modificările ulterioare;
g) Realizarea unei pagini web pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor promovate (inclusiv cheltuieli înregistrare domeniu, fără hosting), pentru operatorii economici care nu deţin altă pagină web şi care trebuie să fie funcţională la data depunerii cererii de eliberare a AFN și pe toată perioada de monitorizare;
h) Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie4 pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare;
i) Achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de lucru sau producţie;
j) Cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale – pentru asociatul / acționarul societăţii aplicante, curs organizat de către un organism autorizat recunoscut de educaţie antreprenorială în limita a maxim 4.500 lei. Furnizorii de servicii de instruire eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de instruire autorizate, care vor prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce realizează instruirea în domeniul respectiv;
k) Comisionul de garantare aferent anului acordării garanţiei, datorate instituțiilor financiare care emit garanții pentru credite, în cazul garanţiilor acordate pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanţii care utilizează credit pentru implementarea proiectului;
l) consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului (maxim 8000 lei fără TVA) . Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de consultanţă care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfăşurată una dintre activităţile incluse în cod CAEN clasa 70.
Activitati Eligibile Microindustrializare by Claudiu on Scribd
Pentru a spera la ajutorul nerambursabil de maximum 450.000 de lei de la stat, antreprenorii trebuie să obțină minimum 50 de punte, din totalul de 100 posibile, în urma evaluării planurilor de afaceri.
Grila de evaluare după care se va face punctajul prevede:
Potrivit procedurii de implementare a programului, în maximum 60 de zile lucrătoare de la semnarea contractului de finanțare, dar nu mai târziu de 15 iunie 2018, beneficiarul este obligat să efectueze cheltuielile şi să depună documentaţia de decont la sediul Agenției pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului (AIMMAIPE) de care aparține. Aceste agenții sunt organisme teritoriale ale Direcției de Antreprenoriat și Programe pentru IMM (DAPIMM) din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri.
Cheltuielile eligibile pentru care se vor aloca fonduri din cadrul Programului vor fi certificate prin vizita la faţa locului a reprezentanţilor AIMMAIPE în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea decontului.
În situaţia neefectuării cheltuielilor, sau în cazul în care cheltuielile nu corespund cu elementele de cost aprobate prin notificarea iniţială, sau nu sunt noi şi puse în funcţiune, beneficiarul nu primeşte finanţare pentru acestea.