Raluca Abrihan
In urma cu cativa ani, doi tineri din Iasi, sot si sotie, lansau un canal de YouTube cu muzica si videoclipuri pentru copii – un proiect creat mai mult dintr-o joaca, ce a ajuns sa le aduca, anul trecut, venituri de 2,2 milioane de lei. Care este povestea acestei afaceri, de cati bani au nevoie pentru a produce continut pentru canalul de YouTube si cum functioneaza lucrurile in aceasta industrie.
In 2012, cand se lansa TraLaLa, optiunile pentru relaxarea prin muzica a copiilor erau limitate. Asa a aparut ideea acestui canal de YouTube cu videoclipuri distractive pentru copii, creat de sotii Alexandru si Cristina Badan.
Noi nu am gandit la inceput acest proiect ca pe niciun fel de afacere. Am pornit intr-o perioada in care YouTube nu intrase inca pe piata din Romania, deci practic nu ne puteam pune problema de incasari din publicitate.
Avem trei copii. Primii doi aveau la momentul respectiv 3-4 ani si cautam sa le punem muzica si videoclipuri pe YouTube – platforma care luase deja o amploare foarte mare.
A fost doar o simpla idee si am incercat sa o punem in practica. Niciunul dintre noi nu eram implicati in vreun fel in industria muzicala, n-am avut nicio legatura cu domeniul, drept urmare nu a fost foarte usor. Nu aveam habar ce inseamna productia de animatie si am luat totul pas cu pas. Cel mai important pentru noi era sa nu utilizam muzica piratata, un lucru ce se practica destul de des la momentul respectiv si pe YouTube. Cei mai multi luau un fisier audio, puneau un colaj de poze si le urcau pe YouTube, povesteste Alexandru Badan.
Cum se fac bani din YouTube
In prezent, cei doi investesc circa 40.000 euro lunar in muzica si videoclipurile postate pe YouTube.
Animatia este in mod clar cea mai scumpa. in ultima perioada investim in productii 3D, pentru care costurile depasesc 5.000 de euro/minut. Din cauza faptului ca sunt putini animatori in Romania, aceste servicii trebuie externalizate.
Incepand de anul trecut difuzam pe TraLaLa si desene animate. Am reusit sa aducem in premiera seriale de top care ruleaza la TV in strainatate, precum Albinuta Maya, Vic Vikingul sau BabyRiki. Investim foarte mult si in licentele de difuzare si dublajele desenelor animate, explica antreprenorul.
Care este drumul pe care il parcurge o animatie pentru a ajuge pe YouTube:
1. Selectarea melodiilor
2. Realizarea negativului piesei
3. Transmiterea calupului muzica/text catre interpreti. Cele mai multe piese le inregistram cu corul de copii Meloritm, coordonat de prof. Elena Nicolai. Vocile la canalul in limba engleza LooLoo Kids sunt inregistrate in SUA pentru ca este foarte important pentru o limba straina sa fie voci native.
4. Inginerul de sunet mixeaza vocile cu muzica si in aceasta etapa este gata partea audio.
5. Se transmite fisierul audio catre directorul de concepte care face scenariul animatiei (schitele scenelor si descrierea)
6. Informatiile ajung la echipa de animatie
7. Corecturi si adaugarea de efecte sonore
8. Editarea animatiei pentru upload
9. Publicarea pe YouTube.
Canalul TraLaLa de YouTube a inregistrat, de la infiintare si pana in prezent, aproximativ 1,5 miliarde de vizualizari si o audienta de 5 milioane.
O audienta care, surprinzator, nu este 100% din Romania, chiar daca aproape tot continutul este in limba romana.
Circa 65% din trafic este local, 8% dintre vizitatori sunt din Republica Moldova, iar restul de 27% sunt din Diaspora, din tari precum SUA (5,5%), Italia, Spania, Franta, Austria, Marea Britanie.
Vazand succesul venit din afara al canalului TraLaLa, in 2014 am facut un pas important si am luat decizia sa intram pe piata internationala, prin canalul LooLoo Kids. Pentru acest canal am creat primele noastre animatii 3D la cantecele populare din limba engleza. Acest pas a necesitat mult curaj din partea noastra pentru ca era un segment cu o concurenta foarte mare, iar noi eram new entry.
Vizualizari lunare pentru cele doua canalele TraLaLa si LooLoo Kids: 160 de milioane.
Sunt zile cu peste 6 milionane de vizualizari, aproximativ 20 de milioane de minute urmarite intr-o singura zi (watchtime).
Anul trecut firma celor doi ieseni a inregistrat o cifra de afaceri de 2,2 milione de lei, de a aproape doua ori mai mult fata de anul anterior. Veniturile din canalele de YouTube se impart in doua categorii:
veniturile directe, din publicitatea afisata de YouTube
venituri din parteneriate cu firme prezente in Romania
Mecanismul e foarte simplu. Probabil si din acest motiv are succes in comparatie cu alte site-uri. Practic, toate site-urile au incasari din publicitate, doar ca YouTube recompenseaza creatorii de continut cu 55% din venituri.
In primul an nu am avut incasari pentru ca nu exista in Romania posibilitatea monetizarii pentru YouTube (acesta nu intrase inca pe piata din Romania).
Au urmat cativa ani de investii mari, in care veniturile erau aproape inexistente. Am continuat sa lansam cantece pentru copii si traficul a crescut spectaculos, astfel ca si veniturile de la YouTube s-au marit.
In 2016, dupa ce am depasit un miliard de vizualizari pe YouTube si am devenit vizibili, au inceput sa apara si oportunitati de colaborare cu companiile care se adreseaza copiilor. Am primit numeroase solicitari de la companii din domeniul pharma si alimentar pentru plasarea de produse, realizarea de animatii si cantecele personalizate sau continut cobranded. De exemplu, in prezent lucram la plasarea unui personaj animat foarte popular in reclamele TV la produse alimentare pentru copii, intr-o serie de animatie TraLaLa, explica Alexandru Badan.
Procentele dintre veniturile directe de la YouTube si cele din parteneriate difera destul de mult de la luna la luna pentru ca anumite parteneriate presupun plati lunare, altele strict pe un proiect anume, mentioneaza antreprenorul. Exista luni cand 70% din veniturile totale vin din proiecte, dar acestea sunt de cele mai multe ori exceptii, venitul constant ramane din reclamele afisate de YouTube.
Dar si acestea oscileaza in functie de traficul inregistrat. Sunt perioade cu trafic foarte mare, cum ar fi lunile de iarna, cand copii stau foarte mult in casa si ne urmaresc mai mult decat in perioada verii. Doar ca si perioada de iarna are problemele ei. Noi depindem foarte mult de piata de publicitate din Romania si stim ca sunt luni cu incasari din publicitate mai scazute in lunile de inceput de an.
inspirat din Inside out Dysney
Dar totusi cu viitor potentia crescut