Raluca Abrihan
Săptămâna trecută, o companie germană a grupului Daimler cumpăra firma românească Clever Taxi pentru o suma ce depăşeşte 10 milioane de euro. Am stat de vorbă cu unul dintre co-fondatorii companiei, Mihai Rotaru, pentru a vedea care este strategia unui antreprenor după un asemenea exit, ce vrea să facă cu banii obţinuţi.
Clever Taxi a fost lansată în 2010 de Mihai Rotaru (VIDEO) și Alex Dumitru, funcționează în 20 de orașe importante din România şi are peste 17.000 de șoferi înregistrați și peste 600.000 de utilizatori pasageri. Printre investitorii Clever Taxi s-au mai numărat antreprenorii Andrei Pitis şi Calin Fusu.
Firma a fost vândută catre mytaxi, companie ce face parte din grupul Daimler, dupa 9 luni de negocieri, explica Mihai Rotaru. Pana la urmă aţa functionează piaţa de achiziţii de companii. De-a lungul timpului am mai avut discuţii similare şi cu alte companii si cu alţi potenţiali investitori, dar aceasta ni s-a parut cea mai bună opţiune pentru noi. Ambiţia antreprenourului este să îşi ducă viziunea până la capat, chiar dacă este să vândă el vrea să îşi pună creaţia într-un loc sigur, într-o companie bună care să nu omoare firma achiziţionată – mai explică fondatorul Clever Taxi.
Care este rolul unui fondator în compania pe care a creat-o după ce iese din acţionariat
Povestea Clever Taxi nu s-a încheiat pentru mine. Nu voi zice că abia începe, dar va continua într-un alt fel. Într-adevar am făcut exit către mytaxi, compania s-a vandut, dar întreaga firmă, inclusiv eu, vom rămâne. Brandul va rămâne în continuare. Vom avea mult mai multe resurse la dispozitie, vom dezvolta mult mai mult business-ul şi cred că la un cu totul alt nivel. Potențialul este foarte mare şi în piata din România şi mai avem de lucru, explică Mihai Rotaru.
Din câte am discutat pana acum vom avea o autonomie foarte mare, în cadrul noii companii. Diferenţa va fi că vom avea langă noi foarte mulţi specialişti de la ei care ne vor ajuta şi noi vom avea multe de învăţat
Voi mai rămâne în Clever Taxi cel puţin un an jumate, doi, mai sunt încă multe lucruri în strategia de viitor, aş vrea să fiu prezent la toate acestea.
În ce va investii banii obţinuţi din vanzarea acţiunilor Clever Taxi, co-fondatorul firmei
Sunt antreprenor în continuare şi voi fi probabil toată viaţa. Este un stil de viaţă, pănă la urmă. În viitor dacă nu voi mai fi implicat în Clever Taxi voi continua cu un alt businss în care voi investi, cu siguranţă, şi o parte din aceşti bani.
Între timp vreau să investesc şi în alte startup-uri pentru că sunt foarte multe oportunități în piaţă sunt foarte mulţi oameni foarte deştepţi care poate nu au resursele necesare şi vreau să intru în contact cu ei. Unul din lucrurile pe care le voi face: voi investi in startup-urile locale. Voi deveni un business angel.
Ce startup-uri sunt de interes pentru un nou investitor disponibil în piaţă
Povestea clasică este că deobicei investeşti în echipă – contează foarte mult oamenii în care investeşti, iar în al doilea rând în piaţă, nu neapărat în produse, pentru că acestea se schimbă uşor. Dacă mă întrebi acum exact în ce aş investi, n-aş şti să îţi zic. Mă pricep la domenii precum Marketplace, pentru că asta este Clever Taxi, dar imi place şi domeniul inteligenţei artificiale, care va juca un rol important în viitorul nostru. Mai departe, orice poate fi interesant, în funcţie de echipă şi piaţă.
Despre cele două domenii la noi în piaţă: Marketplace-urile tind sa fie axate doar pe zona locală, cum a fost şi Clever Taxi. Dacă vrei să le extinzi la nivel global ai nevoie de foarte mulţi bani, îţi trebuie un produs foarte bine făcut. În funcţie de domeniu, poate fi un Marketplace interesant. Dar piaţa din România, în general, este mică. Pe zona de transport este o excepţie pentru că aici există o nevoie de baza pentru orice companie, aici am avut un noroc din acest punct de vedere, a fost un domeniu interesant. Dar, altfel, dacă aş investi in marketplace-uri probabil nu ar fi neaparat pentru piaţa din Romania, probabil ar fi ceve ce să ţintească mai mult pieţele din Vest.
Cât despre inteligenţa artificială, este un domeniu aflat la inceput, tocmai de aceea este cumva bine să intri, să incepi să intelegi, să incerci să previzionezi ce se va întampla. Dar înca nu este aşezata piaţa pe acest domeniu. Însă, fiind un domeniu în care contează foarte mult antreprenorul şi inteligenţa lui inginerească, atunci cred ca noi, în România, avem un atu pentru că avem oameni foarte buni.
În ce oameni ar investi. Cine este fondatorul de startup-uri căruia i-ar da bani
Oameni foarte pragmatici. Există forarte mult interes în jurul industriei de startup-uri. Vise precum: “fac noul Facebook”, nu cred prea mult in astfel de lucruri, cel puţin nu din România pentru că ai nevoie de foarte multe resurse, chiar şi de cele nemateriale, non-financiare.
Silicon Valley este un loc special unde s-a întâmplat “să se răstoarne carul cu bani” şi "carul cu oameni inteligeţi" şi tocmai de aceea toţi migrează în acea direcţie. Dar este deja şi un loc foarte aglomerat. Aşa că pentru România şi piaţa europeană, în general, un fondator pragmatic, care este axat foarte mult pe analiza atentă a pieţei pe KPI (indicatori de performanţă), pe lucruri pragmatice, are un potenţial mai mare de a atrage o investiţie şi aceea este persoana pe care aş vrea să o cunosc şi eu.
De asemenea, aş vrea să văd o persoană care să persiste în ceea ce face. O problemă pe care o vad la mulţi fondatori de startup-uri – au anumite vise, dar cănd văd că nu se realizează în prima sau a doua lună încep să se plictisească de ceea ce fac. Este povestea cu: “Succesul venit peste noapte, are nevoie de 7 ani să apară”, cam aşa este, iar dacă te plictiseşti după un an nici măcar nu vei apuca să afli dacă ideea ar fi avut succes sau nu.
Strategia unui nou business angel: Cum găseşti startup-ul potrivit
Mediul de startup-uri din România este destul de restrans şi oamenii ajung foarte repede de la unul la altul. Cred că cea mai bună modalitatea este să ai discuţii deschise cu toată lumea. Oricum, tot timpul îmi face placere să discut cu oameni din domeniul acesta pentru a schimba idei, nu neaparat ca să investeşti sau să gaseşti un investitor. Nu suntem foarte mulţi şi în puţinul care e aici ar fi bine să vorbească unii cu alţii pentru că pot schimba nişte idei interesante.
Există categoria de antreprenori care se comportă astfel: "nu vorbesc cu tine pentru ca îmi furi ideea" şi asta nu cred că este un lucru care poate să ducă la succes. Cred că până la urma cheia este networking-ul şi discuţiile deschise.
Angel investorul noustru (Clever Taxi) a fost Andrei Pitis. L-am cunoscut când compania era înca la început. Din momentul în care l-am cunoscut până când a investit nişte bani au trecut cel putin şase luni în care am discutat constant. Investitorul devine un advisor şi abia apoi ia o decizie dacă investeşte sau nu.
Eu nu sunt neapărat setat să investesc azi sau mâine, nu sunt neapărat setat foarte clar nici pe ce industrie, dar cred că în momentul în care va apăraea o oportunitate acum am posibilitatea să investesc în ea.
Ma uit şi spre alte pieţe, nu doar cea din România. Europa o cunosc mai bine. Pieţe foarte interesante sunt în Asia, dar sunt atât de îndepartate, iar acolo eu nu am niciun fel de know-how. Aşa că Europa este o piaţă pe care pot să o inţeleg mai bine, deci probabil că dacă va fi un startup din afara României va fi unul european.
Lipsa de pragmatism este printre principalele probleme ale ecosistemului românesc de startup-uri. Nu lipsa banilor cum am fi tentaţi să credem, capiatal se găseşte. Noi, în urmă cu căţiva ani după ce am ridicat prima rundă de investiţii au aparut foarte mulţi investitori interesaţi, dar nu ne-am grabit. Contează mult persoana care investeşte în tine, acel concept numit “smart money” - un investitor ar trebui să vină şi cu anumite cunoştinte şi sfaturi, să fie genul de persoană cu care să ai o chimie, că până la urmă bani se găsesc şi la banca.
În urma acestei tranzacţii Clever Taxi îşi va extinde echipa de la 25, la 50 de persoane în urmatoarele luni şi îşi propune să crească puternic numărul de şoferi înregistraţi, de la cei 17.000 din prezent. În plus, la Bucureşti ar putea fi deschis un centru de dezvoltare pentru soluţii de mobilitate.
Piaţa de transport urban în România este destul de mare, ajunge la circa 1 miliard de euro. Interesant este că aceasta este în creştere permanenta, tinerii îşi cumpără tot mai puţine maşini, aleg să se deplaseze cu soluţii de transport inchiriat (sub o formă sau alta). Aţa că, piaţta aceasta va creşte tot mai mult în următorii ani, direcţia clară este spre maşinile autonome care nu sunt tocmai un vis îndepartat aşa că noi avem ca obicectiv să creştem tot mai mult în piaţă.
Un alt obiectiv este să creem un centru de dezvoltare pentru mytaxi la nivel global. Industria de automotive se va schimba complet în urmatorii 5-10 ani şi atunci mytaxi va avea nevoie foarte mare de multe resurse de dezvoltare. Vrem să facem în România un centru de dezvoltare, care ar fi al treilea pentru Daimler. Angajăm oameni, în clipa de faţă, cam în toate domeniile. Vrem să creştem echipa cu circa 40-50 de oameni până la finele anului, în contextul centrului de cercetare şi dezvoltare ne putem gândi la circa 120 de oameni în următorii doi ani, a mai spus Mihai Rotaru pentru StartupCafe.