Raluca Abrihan

Guvernul adoptă măsuri prin care susține că ar putea fi menţinut nivelul salariilor IT-iştilor

Thumbnail

Guvernul a aprobat joi, prin Memorandum, declanșarea procedurilor necesare pentru instituirea unei scheme de ajutor de minimis pentru întreprinderile cu angajați ce beneficiază de scutiri la plata impozitului pe venit, printre care se numără şi IT-iştii. Aceste posibile ajutoare ar urma să acopere costurilor firmelor din IT odată cu mutarea contribuţiilor de la angajator la angajat.

Guvernul a mai anunţat că urmeză să elaboreze schema de ajutor de minimis prin hotărâre de Guvern, care va cuprinde și procedurile necesare de accesare a acestui tip de ajutoare de minimis de către întreprinderile care au angajați din domeniul IT (programatori), cercetare-dezvoltare, persoane fizice cu handicap grav sau accentuat și angajați sezonieri.

Recent, patronii din IT susţineau că o astfel de măsură nu este viabilă.

Principalele caracteristici ale schemei de ajutor de minimis

Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis, în care se vor emite decizii de aprobare a cererilor pentru finanțare și vor fi efectuate plățile, va fi 2018-2020, iar numărul total estimat de beneficiari pe întreaga durată de valabilitate este de 8.760 de întreprinderi, cu o medie anuală de 2.920 de beneficiari - transmite Guvernul.

Ajutorul de minimis urmează să fie acordat sub formă de sume nerambursabile, alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice, în baza unor decizii de aprobare a cererilor de finanțare.

Bugetul total prevăzut pentru acordarea acestui ajutor de minimis este de 300 milioane lei, sumă repartizată în mod egal pentru cei trei ani calendaristici ai perioadei de valabilitate a schemei de ajutor.

Beneficiarii măsurii de finanțare trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe criterii, inclusiv cel de a avea angajați în baza unor contracte de muncă cu normă întreagă valabile în luna decembrie 2017, care beneficiază de scutiri în baza art. 60 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile reglementate prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate sunt transferate din sarcina angajatorului în sarcina angajatului, fiind datorate de acesta în cotă de 25%, respectiv 10%. În sarcina angajatorului rămâne ca obligație din perspectiva celor două contribuții sociale doar contribuția de asigurări sociale datorată pentru condiții deosebite de muncă sau pentru condiții speciale de muncă, astfel cum sunt prevăzute de lege.

În acest cadru legal, cheltuielile angajatorului reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale datorate până la 31 decembrie 2017 ar trebui să se transfere, în procent de 20%, în costurile salariale ale angajatorului aferente angajatului. Pentru menținerea efectului neutru din punct de vedere fiscal, la nivelul angajatului, s-a redus concomitent și cota de impozit pe venit, de la 16% la 10%.

În aceste condiții, angajații scutiți de la plata impozitului pe venit, conform art. 60 din Codul fiscal, care nu beneficiază de efectele reducerii cotei de impozit, sunt într-o situație specială, fiind necesară o majorare suplimentară a cheltuielilor angajatorului pentru a putea fi menținut nivelul veniturilor primite de categoriile de angajați menționate.

Costurile angajatorilor IT care se angajau să acopere costurile angajaţilor în urma acestei ordonanţe ar fi crescut astfel cu circa 6,5%.

Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii:

Este încurajator să vedem că Guvernul îşi mentine angajamentul în încercarea de a găsi soluţii pentru sectorul IT, în conditiile în care industria are nevoie de predictibilitate şi stabilitate începând cu 1 ianuarie 2018, cu măsuri clare şi care să fie în vigoare.

În acest moment, În lipsa unui proiect de act legislativ care să detalieze aplicarea schemei de minimis, este dificil să estimăm impactul asupra industriei şi companiilor - şi respectiv în ce masură mecanismul propus va funcţiona.

Citeşte şi:

Patronii din IT: Varianta Guvernului cu ajutoarele de stat nu este posibilă

Parallax

Vizualizari
6386
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri