Raluca Abrihan
Dacă vrei să obţii o investiţie mare trebuie să ţinteşti o piaţă mare – spune unul dintre şefii 500 Startups, unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii şi acceleratoare din lume. El a vorbit pentru StartupCafe despre cele mai importante lucruri pe care trebuie să le facă o firmă înainte de a se prezenta în faţa unui investitor şi ce şanse au startup-urile româneşti să obţină bani de la astfel de fonduri.
Spre exemplu, dacă eşti o companie B2B şi ţinteşti pieţe mari, ai ajuns la peste 100 de clienţi importanţi este foarte simplu să obţii investiţii. Dacă eşti o firmă B2C şi ai milioane de utilizatori, mulţi dintre ei în Statele Unite, poţi să obţii bani de la investitori din Statele Unite. Sunt exemple concrete nenumărate în acest sens, câteva şi în România.
Este adevărat că dacă ne uităm la cifre, atât a numărul investiţiilor obţinute de firmele din regiunea României cât şi a banilor investiţi, sunt mult mai mici în comparaţie cu alte ţări, dar este doar o chestiune de timp, lucrurile sunt în schimbare.
Spre exemplu, multă lume vorbeşte de Israel şi de ecosistemul de startup-uri de acolo, dar dacă ne uităm cu câţiva ani în urmă, prin 2002-2003 lucrurile nu stăteau la fel nici în Israel. E nevoie de timp şi cred că în 10-15 ani şi ţările din această regiune a Europei (CEE) vor fi la nivelul Israelului sau stetelor din Vest – a explicat Marvin Liao, antreprenor şi partener al fondului de investiţii 500 Startups – unul dintre cei mai mari investitori în startup-uri, la nivel global, pe care l-am întalnit în cadrul unui evenimentinternaţional, IT Arena.
Un alt lucru important pe care ar trbui să îl vedem mai des în această regiune sunt exitu-urile pe bani mulţi, mai crede investitori şi dă aici câteva exemple precum Prezi sau Grammarly. Banii obţinuţi din astfel de exit-uri vor fi apoi reinvestiţi în alte proiecte antreprenoriale în ţările în care au fost fondate şi startup-urile care au făcut acele exit-uri.
Drept urmare, chiar şi o firmă din România are şansa să primească investiţii de la un mare finanţator atâta timp cât produsul ţinteşte o piaţa globablă. Dar dincolo de acest aspect, un startup trebuie să ţină cont de 3 lucruri majore, când se prezintă în faţa unui investitor de nivelul 500 Startups, este de părrere Marvin Liao:
Trebuie să aibă o bază de clienţi/utililzatori la nivel global
Trebuie să vină cu o descriere a ceea ce face, foarte bine pusă la punct: care este scopul produsului lor, de ce lucrează la el, ce îl face unic în piaţă – trebuie să înveţe să îşi prezinte compania.
Trebuie să-şi cunoască foarte bine piaţa în care activează şi să poată să le prezinte detalii şi investitorilor (care de cele mai multe ori nu înţeleg atât de bine acea piaţă)
Multe startup-uri eşuează pentru că nu îşi cunosc piaţa şi clienţii. Spre exemplu, pe mine, când mă întâlnesc cu un startup, mă interesează să văd că îşi cunoaşte în detaliu aceste două elemente, ştie exact care sunt probleme pieţei căreia i se adresează şi poate să îmi demonstreze că produsul lui este capabil să rezovle aceste probleme – spune reprezentantul 500 Startups
Cât despre trenduri, el crede că este total greşit să construieşti o firmă în funcţie de ce ţi se pare că e la modă în piaţă.
Trendurile se schimbă foarte repede, fondatorii de startup-uri n-ar trebui să se concentreze asupra lor pentru că este o strategie periculoasă.
Trebuie să lucreze la ceea ce ştiu ei mai bine să facă, să alegi să faci startup-ul într-un domeniu doar pentru că este la mare căutare nu funcţionează. Alege să faci ceva de contează pentru tine, la ce te pricepi cel mai bine, nu ceva ce este în trend gândindu-te că aşa vei atrage mai uşor un investitor, pentru că nu se va întâmpla asta. Un investitor caută oameni pricepuţi, subliniază investitorul.
Marvin Liao este partener la 500 Startups – unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii cu capital de risc, care investeşte, în general, în firme aflate încă în prim stadiu de dezvoltare. El a lucrat timp de 10 ani la Yahoo şi este interesat în special de investiţii pe zona de Digital Media, Marketplace, Fintech, AdTech, Digital Health şi IoT.