Raluca Abrihan
În ultimii ani interesul legat de economia colaborativă sau de sharing a înregistrat o creștere puternică la nivel global. De la modul în care ne deplasăm la felul în care locuim, companii precum Uber sau Airbnb ne-au schimbat percepțiile legată de proprietate și partajare.
Această transformare a produs interes în rândul freelancerilor, a startup-urilor și a companiilor deopotrivă,
care au început să caute modalități alternative de a-și desfașura munca. Pe de altă parte, din ce în ce mai mulți oameni au început să lucreze pe cont propriu, pe bază de proiect, remote sau de acasă. În acest context, spațiile de co-working au devenit o alternativă viabilă pentru cei care au căutat mai multă flexibilitate în viața profesională, și în același timp atmosfera unei comunități.
Este estimat că sectorul de co-working va cunoaște o expansiune continuă în următorii 4 ani, numărul de spații de co-working la nivel global crescând la peste 26,000 în 2020, cu o rată de 23.8%.
Membrii tipici ai unui spațiu de co-working sunt fie fondatori de startup-uri care fac primii pași în a-și construi o companie, fie freelanceri aflați mai tot timpul în mișcare, digital nomads sau antreprenori de succes cu un business deja în creștere. Cu toții caută nu doar mai multă flexibilitate în mediul de lucru, ci și o comunitate. Deși modelul de co-working în sine vine cu promisiunea de apartenență la un grup, de multe ori, această promisiune rămâne doar un buzzword de marketing.
Acest lucru se întâmplă mai ales datorită faptului că majoritatea modelelor de co-working oferă sisteme de membership multi-stratificate, inclusiv birouri private, versus așa numitele hot seats (o singură stație de lucru poate fi ocupată de mai multe persoane, în perioade de timp diferite), fiecare tip de membership având propriul său pachet de servicii. Rezultatul este că aceste mici grupuri sunt mai degrabă formatoare
de ierarhii decât de comunități.
Însă câteva minți antreprenoriale din București și Londra au îndrăznit să viseze diferit. Scopul lor a fost să creeze un spațiu de co-working lipsit de ierarhii. Un spațiu care să adăpostească o comunitate în care toți membrii să se bucure de același statut, privilegii și acces. Și care să fie adaptat nu doar nevoilor profesionale, ci și unei nevoi de confort, relaxare și stare generală de bine. Astfel a luat naștere Commons, povestesc fondatorii hub-ului.
Investiţia în acest spaţiu a fost de 100.000 de euro şi a fost făcută de familia antreprenorului străin Yoni Schimmel împreună cu antreprenorul român David Canta.
Business lounge-ul Commons este un spațiu de lucru informal, full-service, ai căror membri pot face parte dintr-o comunitate diversificată, lipsită de ierarhii şi se află în zona Pieţei Unirii (în locul care se afla înainte Impact Hub - vezi in harta de mai jos)
Taxe: