Raluca Abrihan
Facebook Marketplace, serviciul prin care utilizatorii reţelei pot să vândă şi să cumpere produse online, se lansează şi în România. Oficialii Facebook au explicat pentru StartupCafe detalii despre cum funcţionează serviciul, ce va fi un competitor pentru site-uri precum olx.ro sau okazii.ro, şi cui se adresează.
Facebook Marketplace se adresează în special utilizatorilor simpli, dar poate fi folosit şi de cei care au mici afaceri şi nu vând produse în cantităţi mari sau servicii, deşi nu este dedicat business-urilor.
Procesul de lansare începe joi pentru ţara noastră. Serviciul va putea fi accesat în zilele următoare prin aplicaţia Facebook, iar pe varianta desktop, pe reţeaua de socializare, la categoria “Explore” (partea dreaptă a paginii web), prin butonul Marketplace.
Aici utilizatorii pot lista produse, încărcând poze, descrieri şi notând un preţ pentru fiecare produs, sau pot vedea produsele puse la vânzare, în funcţie de categorie (auto, imobiliare, electronice, haine, bijuterii etc). Ei pot alege dacă afişarea se va face în funcţie de proximitatea vânzătorului sau ordonată în funcţie de preţ.
Într-un interviu pentru StartupCafe, Karandeep Anand, Head of Product - Facebook Platform a declarat că cei care vând în Marketplace nu sunt taxaţi pentru produsele listate iar compania nu intenţionează să introducă vreo taxă în acest sens în viitorul apropiat. De asemenea, el a mai spus că serviciul nu se adresează retailerilor mari.
“Am lansat acest serviciu după ce am observat că există foarte multe grupuri pe reţeaua de socializare unde utilizatorii postau produse de vânzare şi am vrut să facem ca acest lucru să fie mai simplu pentru ei. Spre deosebire de alte platforme de vânzare produse aici există mai multă transparenţă în ceea ce îi priveşte pe cei care vând şi cumpără pentru că atât vânzătorul cât şi cumpărătorul trebuie să fie logaţi cu profilul lor pentru a putea face tranzacţia”.
Serviciul nu oferă posibilitatea de a face plata online, iar oficialul companiei declară că, momentan, nu au în proiect introducerea unei opţiuni de acest gen.
Acest serviciu va fi un competitor pentru platforme locale precum OLX sau Okazii, dar reprezentanţii Facebook susţin că au de câştigat în faţa acestora prin faptul că cei care cumpără au acces la profilurie de Facebook ale vânzătorilor şi viceversa, oferind astfel mai multă siguranţă într-o tranzacţie. De asemenea ei pot vedea istoricul vânzărilor fiecărui utilizator sau pot raporta către Facebook dacă sunt nereguli într-o tranzacţie.
“Dacă cineva listează produse ilegale sau care nu ar trebui puse în vânzare pe Facebook, utilizatorii şi comunitatea locală pot raporta acele anunţuri, iar angajaţii noştri vor avea grijă ca în cel mai scurt timp acele anunţuri să fie şterse”, a mai spus Karandeep Anand.
România este a 27-a ţară în care Facebook lansează acest serviciu, apărut în Statele Unite, în urmă cu un an şi care a întrat în Europa în luna august a acestui an.
Printre ţările europene în care funcţionează serviciul se numără, până acum, Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Ungaria, Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania, Suedia și Elveția, iar începând de joi şi România, Grecia, Croaţia, Slovenia, Bulgaria, Lituania, Malta şi Cipru.
La intrarea pe piaţa europeana specialiştii în domeniu anunţau că se aşteaptă ca aproape 85% dintre utilizatorii rețelei sociale din regiune și puțin sub 55% dintre utilizatorii săi să acceseze un cont pe Facebook cel puțin lunar în 2017. Totodată, ei susţineau că va avea o acoperire semnificativă și ar putea deteriora sectorul de comerț electronic C2C(comerțul de tip client către client) din regiune în defavoarea platformelor locale de același tip.
Peste nouă milioane de români intra cel putin o dată pe luna pe Facebook şi 7,2 milioane deschid zilnic reţeaua de socializare, arată cele mai noi date prezentate de companie. România este a doua piaţă ca marime în regiune pentru Facebook, după Polonia şi la capitolul utilizatori care intră zilnic de pe mobil. Raportat la numărul de utilizatori de internet, România stă cel mai bine la ponderea celor care au şi cont de Facebook.