Dani Rockhoff
Capitalele și metropolele cu aglomerație, ambuteiaje și multe ore de așteptare în trafic sunt un coșmar. O serie de edili și companii inovatoare caută însă soluții, iar cele germane nu fac excepție. Faptul că Germania e „verde” nu e pentru nimeni un secret. Energii regenerabile, transport în comun rapid și civilizat, biciclete. Mai ales biciclete. Există 73 de milioane de biciclete în Germania - și astfel aproape de două ori mai multe decât mașini. Și se așteaptă că piața să continue să crească. Pe lângă bicicletele aflate în proprietate, tot mai frecvent apar bicicletele de închiriat. Iar această e o afacere bună pentru start-upuri precum Rydies.
În special cu privire la industria bicicletelor electrice (E-bike), Asociația Industriei cu Două Roți (Zweirad-Industrie-Verband - ZIV) din Germania prezice o importantă creștere a vânzărilor. Până la sfârșitul anului, se estimează că vor fi vândute 68.000 de unități, cu 12% mai mult decât anul trecut. În același timp, pe piață intră tot mai mulți furnizori de biciclete de închiriat, pe principiul Bike-Sharing.
La Berlin sunt deja pe piață firma cu sediul în Singapore Obike și Mobike din China, fiecare cu circa 700 de biciclete. Recent, start-up-ul Byke și-a distribuit și el bicicletele colorate în albastru și galben, de închiriat în capitală Germaniei și în zona Frankfurt am Main.
Andreas Nelskamp încearcă să profite de boom-ul pe două roți. Cu start-up-ul sau Rydies, fondat anul acesta la Hanovra, el dorește să digitizeze și să conecteze mobilitatea pe distanțe scurte, cu bicicleta.
„În oraș mi-e întotdeauna frică să nu mi se fure bicicleta mea scumpă. Astfel, am ajuns la ideea creării unui portal pentru parcare sigură și alte oferte legate de bicicletă”, explică el pe site-ul Rydies.com.
Fondatorul a fost capabil să-l convingă de ideea lui pe furnizorul de energie Innogy, o societate listată la bursă și firmă-fiică a concernului energetic german RWE. Prin divizia sa de start-up-uri, compania energetică a investit un total de șase cifre în Rydies împreună cu In-tech GmbH, o companie de software.
Innogy este în prezent în curs de extindere a rețelei de stații de încărcare pentru E-bikes și, prin urmare, intentiile sale se potrivesc în termeni de conținut cu cele ale Rydies, dupa cum au precizat reprezentantii companiei, in presa germană.
Ideea din spatele lui Rydies este ca toate serviciile de transport terestru să fie grupate pe o singură platformă. Autobuz, tren, mașină și biciclete - toate într-o singură aplicație. Prin intermediul site-ului, utilizatorii pot vedea pe o hartă unde pot parca și unde isi încărca bicicleta lor privată sau de inchiriat.
„Echipa noastră a cercetat în principal pe cont propriu stațiile de biciclete și alte spații de depozitare securizate, dar a alimentat și datele furnizate de operatori, în sistemul nostru", explică Nelskamp. Se intenționează, de asemenea, să se integreze stațiile de închiriere și furnizorii de biciclete.
Începând cu primăvara 2018, utilizatorii vor putea să rezerve și să plătească pentru biciclete prin intermediul site-urilor Web și al aplicațiilor orașelor, companiilor de mobilitate și de transport, anunță Nelskamp.
Scopul fondatorului Rydies este de a-si vinde noul software și datele, furnizorilor de mobilitate. Acestia includ companiile de transport cu autobuzul și feroviare, furnizorii locali de transport public, serviciile de cartografiere și navigare, dezvoltatorii de soluții de biciclete și mașini conectate (Connected-Bike- and Car-Solutions), precum și administrațiilor de orașe sau comune.
Nelskamp dorește ca toți aceștia să integreze serviciile „în jurul roții” într-un singur App. Până în prezent, în aplicațiile existente sunt listate de obicei doar autobuzele și trenurile, iar unii furnizori oferă, in plus, o interfață pentru serviciile de partajare a autoturismelor. Rydies va adăuga bicicletele, la gama de mijloace de deplasare care pot fi rezervate prin intermediul site-urilor și aplicațiilor de transport public.
Planul lui Nelscamp ar putea deveni realitate, mai ales ca acesta nu e un novice în probleme de transport. Anterior, Nelskamp a fost managerul Europei la furnizorul de partajare auto Car2Go. Experiența și rețeaua vechiului său loc de muncă în industria carsharing-ului ar trebui să-l ajute să-și construiască startul. Deja de pe atunci ar fi lucrat îndeaproape cu municipalitățile și furnizorii de transport public, dupa cum a specificat el intr-un interviu.
Nelscamp vrea să câștige bani cu Rydies în două moduri: pe de o parte, printr-o taxă lunară de la clienții săi, operatorii de transport. Pe de altă parte, printr-un comision care se plătește atunci când un utilizator închiriază contra cost o bicicletă de la un furnizor, prin intermediul interfeței Rydies.
Însă nu doar Rydies mizează pe colaborarea cu autoritățile civice și de transport. Furnizorii de „biciclete în partaj” lansați recent încearcă și ei să colaboreze îndeaproape cu orașele, comunele și operatorii de transport public. Iar lupta pe piața de Bike-Sharing devine din ce în ce mai acerbă.
Compania americană LimeBike trece in 2018 oceanul, lansându-se în Europa, mai întâi la Frankfurt și la Zürich. Din primăvara anului viitor, clienții LimeBike pot rezerva bicicletele acestei companii prin intermediul aplicației de transport în comun, a declarat la începutul lunii decembrie co-fondatorul Limebike, Caen Contee, portalului Ngin-mobility.
De asemenea, Obike dorește să câștige companii și comunități, drept clienți. Din ianuarie 2018, firma din Singapore a primit în Germania și în alte tari europene posibilitatea de a opera propriile flote și de a lansa pe piață oferte de închiriere de biciclete, potrivit unui comunicat recent al companiei: "Bicicletele și aplicatia de comenzi sunt puse la dispozitie de Obike."
Că piața transportului pe două roți în Europa se dezvoltă razant, pare un lucru cert. În vestul Europei, principiul închirierii de biciclete, ca și cel al creării unor servicii integrate de transport în comun începe sa se impună mai ales la oras, in centrele aglomerate. Furnizorii autohtoni de biciclete si App-uri de transport integrat au descoperit aceasta piață în creștere. Insă concurența cu firme consacrate din Asia sau SUA nu va fi usoara, iar unii noi intreprinzatori s-ar putea sa dea chix.