Luminita Pirvu
Schimbările legislative din zona fiscală din ultimul an au fost percepute de cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum ca având un impact negativ asupra mediului în care companiile isi desfășoară activitatea. Cum arată, ce își dorește și care sunt problemele cu care se confruntă un tânăr antreprenor?
Profilul antreprenorului de startup
93% dintre antreprenori provind din mediul urban și activează în diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media și publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comerț cu amănuntul (10%), potrivit studiului Barometrul Startup-urilor din România realizat de EY România și Impact Hub București.
Studiul are la bază răspunsurile a 357 de antreprenori cu afaceri de peste 3 ani vechime pe piață și este realizat n perioada august - 31 octombrie 2017.
Cei mai mulți antreprenori aflați la început de drum dedică 9 ore afacerii lor în fiecare zi, ceea ce înseamnă că lucrează cu 16% mai mult decât angajații cu normă întreagă din România. Deși cei mai mulți dedică 9 ore afacerii, 7% dintre antreprenori depășesc limita de treisprezece ore, unii dintre aceștia ajungând chiar la 20 ore de muncă în fiecare zi.
Potrivit Barometrului noutatea din 2017 comparativ cu anul 2015 este că a crescut interesul pentru programele guvernamentale pentru stratup-uri și fondurile europene. Acestea sunt privite ca instrumente de finanțare cu cel mai mare impact pentru viitor pentru startup-uri iar creditele bancare cresc în opțiunea antreprenorilor de la 6% în 2015 la 10 % în 2017.
67% dintre respondenți sunt îngrijorați de obținerea fondurilor pentru creșterea numărului de angajați. Antreprenorii se confruntă cu necesitatea creșterii numărului de angajați și cu o piață a muncii din ce în ce mai provocatoare pentru angajatori (mai ales că 27% dintre startup-urile respondente activează în IT și tehnologie). Conform unui studiu Manpower, piața muncii din România este pe locul trei în lume, după Japonia și Taiwan, din punctul de vedere al dificultății de a atrage noi talente.
Cele mai mari provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum sunt asigurarea fondurilor necesare pentru creșterea numărului de angajați (67% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect) și pentru implementarea ideilor de creștere în cadrul startup-ului (62% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect).
44% spun că mediul fiscal s-a deteriorat în ultimul an
Mediul fiscal și de reglementare s-a deteriorat în ultimul an în România pentru antreprenorii de startup, conform a 44% dintre respondenți.
Procentul celor care percep o înrăutățire este cu aproape 50% mai mare, în creștere de la 30% la 44%, în condițiile în care și procentul celor nehotărâți a scăzut vizibil (de la 19% la 12%). Acest lucru marchează faptul că schimbările legislative din zona fiscală din ultimul an au fost percepute de cei mai mulți dintre antreprenorii la început de drum ca având un impact negativ asupra mediului în care companiile își desfășoară activitatea.
În ceea ce privește soluțiile de finanțare pentru startup-uri, antreprenorii indică patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și reglementare. Astfel, 27% consideră că soluțiile de finanțare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% menționează relaxarea și simplificarea fiscală, iar 4% - predictibilitatea fiscală.
23% dintre respondenți consideră că educația precară este cel mai important obstacol pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România. Accesul la finanțare și teama de eșec sunt al doilea, respectiv al treilea obstacol, resimțite de antreprenori.
36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse în promovare. Aproape 4 din 10 antreprenori vor aloca în următorul an cele mai multe resurse promovării produselor și serviciilor companiei. Promovarea este urmată de vânzare și distribuție, respectiv de definirea produsului/serviciului.
44% dintre respondenți consideră că mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori sunt principala lor sursă de învățare.
Educaţia antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin contactul cu poveştile antreprenoriale de succes. De aceea, aproape jumătate dintre respondenți au indicat mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori ca fiind principala lor sursă de învățare (44%).
Top lideri inspiraționali
Elon Musk – cel mai inspirațional antreprenor străin. Radu Georgescu – cel mai apreciat antreprenor român
Cel mai inspirațional antreprenor străin pentru antreprenorii de startup este Elon Musk – antreprenor în serie, CEO Tesla Motors și fondator SpaceX și PayPal.
Pe locul al doilea s-a clasat Steve Jobs, urmat de Richard Branson, Jeff Bezos și Bill Gates, în timp ce Mark Zuckerberg, fondatorul și CEO-ul Facebook, nu apare în top. Dintre antreprenorii români, în top 5 se află trei antreprenori care activează sau au activat în sectorul IT: Radu Georgescu, Florin Talpeș și Iulian Stanciu.