Raluca Abrihan
Circa 45% dintre antreprenorii creativi spun ca ar vrea să își extindă afacerile în următorul an, dar mulţi se tem de “surprizele” din zona politică şi economică şi de dificultatea de a găsi forţa de muncă potrivită, arată un stiudiu realizat de Exact Cercetare și Consultanță şi UniCredit Bank.
„Barometrul Minților Creative ne arată cum e viața antreprenorilor din industrii creative din România în momentul de față – în ce măsură au încredere în economie, ce planuri de extindere au, ce obstacole resimt, de unde obțin finanțare, ce instrumente financiare folosesc, cum recrutează și pe cine. În prezent, dezvoltarea presupune sacrificii pentru majoritatea afacerilor din industrii creative: 3 din 4 companii care realizează investiții o pot face numai cu economii substanțiale în alte domenii”, a detaliat Lăcrămioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare și Consultanță.
Principalele concluzii ale studiului asupra antreprenorilor din industrii creative sunt următoarele:
Situația curentă:
doar 10% dintre cei intervievați consideră că actualul context economic le este prielnic;
45% dintre antreprenorii intervievați iau în considerare extinderea afacerii în viitorul apropiat;
9 din 10 respondenți consideră că volatilitatea cadrului legislativ le poate afecta negativ dezvoltarea afacerii.
Obstacolele percepute de antreprenori:
principalele bariere în calea dezvoltării afacerilor din industrii creative sunt: taxele ridicate (70%), condițiile economice (57%), problemele de cash flow (46%);
în privința finanțarii, principalele dificultăți de care se lovesc antreprenorii sunt procedurile greoaie din programele publice de finanțare (47%), reticenţa față de împrumuturi (30%) și lipsa garanțiilor (26%);
dificultatea procedurilor de obținere a finanțării din programe publice reprezinta cel mai întâlnit obstacol.
Finanțare:
peste 50% dintre antreprenori consideră că le este necesară finanțarea prin fonduri europene;
1 din 2 afaceri creative își dorește servicii bancare online (internet/ mobile banking, plăți online);
cele mai utile instrumente financiare sunt online/mobile banking-ul și auto-finanțarea;
cele mai utilizate servicii financiare sunt cardurile și internet/mobile banking-ul, urmate de plăți online și pachetele de cont curent.
Resurse umane:
peste 65% dintre antreprenori intenționează să facă angajări în următorul an;
dintre aceștia, majoritatea își doresc să recruteze angajați cu normă întreagă;
preferă candidații tineri, din generația milenialilor (18 - 34 de ani);
cele mai importante criterii de recrutare sunt entuziasmul și implicarea (extrem de importante pentru 55% dintre antreprenori). Acestea sunt urmate de potrivirea culturii organizaționale cu personalitatea candidatului (35%) și personalitatea candidatului (30%). Experiența în domeniu este extrem de importantă pentru 17% dintre antreprenori, iar educația pentru doar 7%.
Studiul a fost realizat în perioada 26 septembrie – 5 octombrie 2017, în două etape: una calitativă și una cantitativă. Rezultatele se bazează pe răspunsurile a peste 70 de antreprenori cu funcții de conducere în întreprinderi mici și mijlocii din toate industriile creative conform codurilor CAEN din România.